Asterix & Obelix Bij De Britten

door Rutger Otto

Asterix & Obelix Bij De Britten, Genres: Avontuur, Komedie, Regie: Laurent Tirard, Acteurs: GĂ©rard  Depardieu, Catherine Deneuve, Eduard Baer, Releasedatum: 17 oktober 2012, Speelduur: 110 minuten.

Recensie Asterix & Obelix Bij De Britten

Julius Caesar heeft zowat heel Gallië veroverd (een klein dorpje dat moedig weerstand blijft bieden daargelaten), maar hij heeft nog niet genoeg. Zijn nieuwste project is het bezetten van Brittannië als toevoeging aan zijn Romeinse Rijk. Helaas voor Caesar stuurt de koningin van Engeland een officier naar Gallië, om de toverdrank te zoeken die hen tegen het Romeinse leger kan beschermen.

Die officier heet Flexmatix en hij treft Asterix en Obelix in de kleine, Gallische nederzetting. Zij zorgen ondertussen voor het neefje Hippix van dorpshoofd Heroix. Hij komt uit Lutetia en is naar Gallië gestuurd om een man te worden. Hippix is geen noeste barbaar, maar een gevoelige man en womanizer.

De Galliërs stellen zich welwillend op en Flexmatix krijgt een ketel toverdrank mee naar huis. Asterix en Obelix moeten mee om alles in goede banen te leiden. Vanzelfsprekend gaat ook Hippix mee op reis. Al snel loopt alles uit de hand. Hippix en Obelix worden verliefd op respectievelijk de verloofde van Flexmatix en haar gouvernante. Ook Asterix is wanhopig op zoek naar een vrouw. Door alle afleiding verliest het gezelschap de toverdrank en lijken de Britten kansloos tegen een aanval van de Romeinen.

En die hebben een snood plan. Aanvallen om vijf uur, want dan drinken alle Britten ‘warm water’ en kunnen ze zich niet verdedigen. Maar wanneer Caesar hoort van de Galliërs, laat hij zijn bode Megacursus afreizen naar het land van de Noormannen. Woeste vikingen die geen angst kennen en alles slopen wat ze tegenkomen. De perfecte tegenstander voor Asterix en Obelix.

Asterix & Obelix Bij De Britten is de vierde speelfilm gebaseerd op de stripreeks. Dit deel is gebaseerd op zowel Asterix Bij De Britten als Asterix En De Noormannen, respectievelijk de achtste en negende strip uit de serie van René Goscinny en Albert Uderzo. De rol van Obelix is wederom voor Gérard Depardieu en Asterix wordt voor de derde keer in vier films gespeeld door een andere acteur. Eduard Baer is ditmaal de gelukkige. In Nederland doen onder anderen Youp van ’t Hek, Beau van Erven Dorens en Dean Saunders de stemmen.

Die nasynchronisatie klopt vaak van geen kant met de mondbeweging en is qua accenten en vertaling behoorlijk melig. In het geval van de Britten deftig en kakkineus (“een jolig goede dag, mijn beste heren”). Wat overigens wel past bij de film, want die is zo stereotyperend als we van de strips gewend zijn. De Engelsen drinken alleen thee, de Fransen stinken en echte mannen huilen niet.

De uitwerking is behoorlijk lollig. Daarbij zijn de (CGI) sets mooi en kleurrijk, waardoor je het gevoel krijgt dat de strip tot leven is gekomen. Met typische tekenfilmeffecten en 3D kun je ook leuke dingen doen. De Romeinen vliegen door de zaal. Helaas is het middenstuk wat slepend. De prent is dan ook een behoorlijk lange zit van bijna twee uur. Het Noormannen verhaallijntje is wat overbodig, want een echte ontmoeting met Asterix en Obelix komt er niet. Niet erg, want zoals zoveel in het script biedt het weer mogelijkheid tot hilariteit. En al met al is Asterix & Obelix Bij de Britten een jolig grappige film.