Arthur Christmas

Geplaatst: door Alette Kreuze

Jong en oud worden geamuseerd door deze aanstekelijke en grappige animatiefilm waarin de eeuwenoude vraag van elk kind wordt beantwoord: hoe krijgt de Kerstman het voor elkaar om in één nacht zo veel cadeautjes bij zó veel mensen te bezorgen?

Naast een kijkje in de fenomenale, hightech keuken van het geheime ondergrondse mission control centrum van de Noordpool, draait Arthur Christmas ook om het verhaal achter de belangrijkste persoon van Kerstmis zelf: de Kerstman (en zijn familie). Het blijkt al snel dat de familie van de Kerstman niet al te best functioneert. De meest onwaarschijnlijke held van het geheel, de Kerstman zijn jongste, ietwat klungelige, zoon Arthur, is uiteindelijk degene die naar voren stapt om een belangrijke missie uit te voeren voordat de zon opkomt op kerstochtend.

Arthur Christmas is een film voor het hele gezin: het mooie verhaal en het moraal van het geheel zal moeiteloos de aandacht van menig kind vasthouden, en de veelvuldig aanwezige humor zal juist door de wat oudere bezoekers zeer worden gewaardeerd. Dat is dan ook het sterkste aspect van deze animatiefilm: hoewel het verhaal duidelijk is bedoeld voor kinderen, zit er zo veel humor in verwerkt dat het geheel ook erg aantrekkelijk is voor volwassenen die - gedwongen door de kinderen, of niet - naar deze film toe gaan.

De constant aanwezige humor binnen de film vloeit ongetwijfeld voort uit de pen van één van de twee schrijvers van de film: Peter Baynham. Hij was in het verleden onder andere (mede)verantwoordelijk voor de scripts van films van de wereldberoemde komiek Sacha Baron Cohen: Borat en Brüno. Baynham’s komedische talenten komen in Arthur Christmas goed naar voren, zonder dat hij hierbij te ver gaat. De film blijft hierdoor aantrekkelijk voor kinderen, maar het geeft wel net dat beetje extra om de film ook interessant te maken voor de wat oudere bezoekers.

De manier waarop deze animatiefilm is vormgegeven, naast het verhaal op zichzelf, is ook een lust voor het oog. In 3D vormt deze film een waar spektakel en neemt je zonder moeite mee in de avonturen van Arthur om zijn missie te volbrengen en Kerstmis tot een waar succes te maken. De stemmen, de animaties en het script brengen het verhaal tot leven waardoor je de tijd even vergeet en volledig in de magie van Kerstmis wordt meegezogen. De film boeit werkelijk van de eerste tot en met de laatste minuut, voor zowel jong als oud, en heeft alles in zich om voortaan één van de belangrijkste films van de Decemberperiode te worden.