Apollo 18

door Jochem Geerdink

Tags: Apollo 18 JG

Jarenlang werd gedacht dat NASA na de missie van Apollo 17 in december 1972 zou zijn gestopt met het ruimtevaartprogramma. De geplande vluchten van Apollo 18, 19 en 20 werden uit financieel oogpunt geschrapt, zo werd gesteld. Uit bijna honderd uur aan onlangs geüpload videomateriaal blijkt dat precies een jaar na '17' een achttiende Apollo-missie heeft plaatsgevonden. Waarom we dat nooit hebben geweten én de reden dat NASA sindsdien geen bemande missie meer naar de maan stuurde, wordt allemaal duidelijk uit de videobeelden.

Fake found footage heet het genre. Films die zijn gesneden uit zogenaamd gevonden videomateriaal, zonder dat vaak duidelijk is wie heeft gefilmd. Misschien wel het bekendste - of toch tenminste het commercieel meest succesvolle - voorbeeld is The Blair Witch Project. Een film die, alweer in 1999, de wereld schokte. Al was het zeker niet de eerste keer dat een prent gebruik maakte van rommelige beelden, vaak matig geluid en onvoorziene schokeffecten. Recentelijk is de reeks Paranormal Activity een bekend voorbeeld. Apollo 18 schaart zich ook in dat rijtje en zou met wat fantasie zelfs Blair Witch Project On The Moon genoemd kunnen worden.

De film begint met de aankondiging dat er bijna honderd uur aan ruw materiaal is geüpload op de site www.lunartruth.com over de tot voor kort geheime achttiende missie van het programma van de Amerikaanse luchtvaartorganisatie National Aeronautics and Space Administration (NASA). De missie bleef geheim omdat de crew van Apollo 18, kapitein Ben Anderson, commandant Nathan Walker en luitenant John Grey, in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Defensie naar de maan werd gestuurd. Want terwijl Grey achterblijft in de om de maan rondcirkelende ruimtecapsule, dalen Anderson en Walker af in landingsvoertuig Liberty om enkele supersterke ruimteantennes te plaatsen. Zogenaamd om de Russen te bespioneren, maar de missie blijkt veel omvangrijker dan gedacht.

Het uitgangspunt van Apollo 18 is erg interessant, maar aan de invulling door regisseur Gonzalo López-Gallego schort nogal wat. Dat is de Spanjaard, in 2008 op Imagine Amsterdam Fantastic Film Festival nog onderscheiden voor zijn debuut El Rey de la Montana (King of the Hill), amper te verwijten. Hij greep het al grotendeels in de steigers staande project aan om een kans in Hollywood te krijgen. Of dat een verstandige keuze is, valt te betwijfelen. De drie hoofdpersonen zijn compleet inwisselbaar, waardoor de film snel verveelt. Echte schokeffecten blijven uit, terwijl ook het uiteindelijke geheim behoorlijk tegenvalt. Wat zo intrigerend begon, eindigt daardoor in ergernis.