Anton Corbijn Inside Out

Geplaatst: door Monique Schijff

De beroemde fotograaf (en regisseur) Anton Corbijn leverde de afgelopen dertig jaar een grote bijdrage aan de popcultuur. Hij bepaalde de beeldvorming rond grote bands als U2 en Depeche Mode. Bono was zo onder de indruk van de foto die Corbijn van hem maakte, dat hij daarna altijd geprobeerd heeft om op die foto te lijken. In Anton Corbijn Inside Out zien we niet alleen de briljante fotograaf aan het werk, maar komt vooral de man erachter naar voren.

Quirijns volgde Corbijn bijna vier jaar lang voor deze documentaire. Van hotelkamer naar hotelkamer, van fotoshoots naar de filmset van The American reisde Quirijns met hem mee. Corbijn leeft voor zijn werk; hij heeft geen relatie of kinderen en is veel alleen. In zijn werk weet hij precies wat hij wil, maar die zelfverzekerdheid verdwijnt als het over zijn privépersoon gaat. Dat zien we al in de openingsscene als de 57-jarige fotograaf op de bank ligt te reflecteren over het leven. En later op het filmfestival in Toronto: ‘Ik zit hier om wat ik doe, niet om wie ik ben’.

Corbijn komt over als een hele lieve, vriendelijke en gemoedelijke man zonder ego ondanks zijn omvangrijke succes, maar dat komt hem juist van pas tijdens het werken met wereldberoemde artiesten met grote ego’s. Hij weet hen op zo’n manier te benaderen - zonder hun ego’s te krenken - dat hij iets nieuws naar boven weet te halen uit die artiesten, met als resultaat de beroemde iconische foto’s. De visueel kunstenaar heeft een natuurtalent voor het creëren van mooie beelden. Als je in de documentaire met hem meekijkt, worden sommige in eerste instantie niet heel bijzondere plaatsen, ineens wonderschoon.

Naast artiesten als Bono (U2) en Lars Ulrich (Metallica) onder (vele) anderen, komt ook de familie van Corbijn aan het woord. Dan blijkt dat de domineeszoon vroeger altijd al alleen was en weinig erkenning kreeg. Het fotograferen van grote iconen was voor Corbijn een manier om zich hiertegen af te zetten. Hij wilde altijd al onderdeel van de muziekwereld zijn, maar een instrument bespelen kon hij niet. In zijn foto’s weet hij, naast de personen, ook de muziek te laten terugkomen, zo zien we tijdens een fotoshoot met Metallica en Lou Reed.

De documentaire Anton Corbijn Inside Out is een prachtig portret van zowel de persoon als de fotograaf met geweldige muziek van alle artiesten waarmee Corbijn heeft gewerkt (oa. U2, Depeche Mode, Joy Divison, Arcade Fire). Dat Corbijn zijn gevoelens liever niet blootgeeft, werkt ontwapenend. Een kunstenaar uit zich natuurlijk vooral in zijn werk, dus dat had nog wel iets meer naar voren mogen komen. Die tegenstelling tussen zijn zelfverzekerde visie en zijn onzekerheid als mens is interessant, zeker omdat we voor deze documentaire geen idee hadden wie Anton Corbijn als persoon was.