Ant-Man

Geplaatst: door Remco Visser

De stripliefhebbers wisten het al; het tijdperk van The Avengers is bijna ten einde. Hoog tijd dus voor Marvel om het publiek voor te stellen aan de lading superhelden die het stokje mogen overnemen van Iron Man, Thor en Captain America. Aan Ant-Man de eer om de volgende evolutie van het Marvel Cinematic Universe af te trappen, maar over die poging valt heel wat te... mierenneuken.

In Ant-Man volgen we Scott Lang (Paul Rudd), een meesterdief die drie jaar in de cel belandt na een briljante diefstal in een zwaarbeveiligd bedrijf. Als hij zich vervolgens, omwille van zijn kind, nog aan één criminele klus waagt, blijkt hij echter recht in de armen van wetenschapper Dr. Hank Pym (Michael Douglas) te zijn gevallen. Samen bundelen ze hun krachten om Ant-Man-uniform, waarmee de gebruiker kan krimpen en groeien, te beschermen tegen een nieuwe generatie van opkomende bedreigingen.

Waar Iron Man en Captain America zorgden voor sterke personages om de succesformule van Marvel aan te slingeren, heeft de bjubelde filmstudio met Ant-Man een stuk meer moeite de zogenaamde Phase III te introduceren. Gelukkig kan regisseur Peyton Reed beschikken over een prima cast, met Paul Rudd in de titelrol. Toch laat men daar een flink steekje vallen.

Rudd is een uitstekende comedy-acteur, maar die gave wordt pas in de derde akte van Ant-Man echt aangesproken. En dat is jammer, want vanaf dat moment begint de film eigenlijk pas echt te leven. Wat voor dat moment langskomt is een overduidelijke brugfilm, waarin er Marvel alles aan gelegen is de nieuwe periode aan superhelden te linken aan de eerder verschenen prenten. De kwaliteit van Ant-Man is daar, zeker na de zoveelste Avengers-referentie, merkbaar nevengeschikt aan gemaakt. Bijna op het irritante af, zelfs.

Waar zijn Avengers-voorgangers namelijk prima op zichzelf staande films wisten op te leveren, moet Scott Lang en zijn krimppak krampachtig door zijn succesvollere vakbroeders op sleeptouw worden genomen. Zo is er een cameo van een oude bekende en wordt er regelmatig gerefereerd aan gebeurtenissen waar in de vorige films al getuige van waren.

Daar ligt dan ook het grootste pijnpunt van dit 'nieuwe begin'. Ant-Man is door zijn bindende rol binnen het schema van Marvel namelijk nauwelijks meer te volgen voor mensen die nog niet eerder een comic-verfilming zagen. Er wordt behoorlijk wat voorkennis van het publiek verwacht; zonder weet van de eerdere films zul je jezelf dan ook regelmatig even afvragen waarom de rest van de zaal aan het lachen is.

Ow jee, wordt dit dan de eerste flop voor Marvel? Nee hoor, de kassa's zullen weer ouderwets hard rinkelen. Er zijn tenslotte fans genoeg die razend benieuwd zijn wat de studio dit keer uit de mouw gaat schudden. Maar een succesvolle franchise à la Iron Man of Captain America zien wij nog niet terug in de mierenman. Gelukkig staat tijdens de aftiteling zijn eventuele opvolgster al klaar...