Annie

Geplaatst: door Kristel van den...

Waag je er maar eens aan: een remake van de meer dan fijne filmklassieker Annie uit 1982. Regisseur Will Gluck durfde het, met wat hulp van Jay-Z en Will Smith, wel aan. En het resultaat mag er zijn! Annie is een vrolijke, muzikale film die verrassend genoeg echt niet alleen leuk is voor kinderen.

De musical Annie uit 1982 vertelt het verhaal van het roodharige weesmeisje Annie. Ze is brutaal en behoorlijk bijdehand. Annie woont samen met een aantal andere meisjes in het verschrikkelijke weeshuis van Miss Hannigan. Ze tapdansen en zingen samen liedjes (wie kent klassieker Tomorrow niet?), en wanneer Annie uiteindelijk de rijke ‘Daddy’ Warbucks ontmoet, komt het helemaal goed.

Dan nu de versie uit 2014. In de openingsscène zien we wederom een roodharig meisje tapdansen. Schijn bedriegt, en de spot is direct gezet, want dit blijkt een klasgenootje van de 2014-Annie te zijn. Deze Annie (Quvenzhané Wallis) is een vrolijke tienjarige met een grote afro. Na schooltijd rent ze door de straten van New York waar dankzij claxonerende taxi’s, straatmuzikanten, bussen en andere typische stadsgeluiden de bekende Annie-liedjes al in een modern jasje te horen zijn.

Annie haast zich elke vrijdagavond naar het Italiaanse restaurant waar haar biologische ouders jaren geleden hebben gegeten, en Annie hebben achtergelaten. Ze hoopt nog steeds dat haar ouders haar op een dag komen ophalen. Want ook deze 2014-Annie woont in het vreselijke weeshuis van Miss Hannigan (Cameron Diaz). Miss Hannigan is standaard stomdronken en ze blaft Annie en haar vier medeweesmeisjes constant af. Nee, dit weeshuis is geen pretje.

Maar wanneer Annie op straat letterlijk op multimiljonair en Stacks Mobile-frontman Will Stacks (Jamie Foxx) botst, ziet hij zijn kans om burgemeester te worden aanzienlijk stijgen. Gepusht door campagneleider Guy (Bobby Cannavale) en geholpen door assistente Grace (Rose Byrne) probeert Stacks een band met Annie op te bouwen. Want hoe mooi is het als de toekomstige burgemeester van New York tijd en geld investeert in een arm weesmeisje?

De verhaallijnen van de musical uit 1982 en deze remake lijken redelijk synchroon te lopen, maar schijn bedriegt. Zo wordt de ontmoeting tussen Stacks en Annie direct gefilmd en op YouTube geplaatst, krijgt het pleegmeisje een eigen twitteraccount (@Annie4realz) waar onder andere Katy Perry al snel op reageert en woont Will Stacks in een penthouse dat lijkt op de Starship Enterprise - voorzien van allerlei bizarre, technische snufjes.

Ook wordt het snel duidelijk dat Jay-Z en Will Smith een aandeel hebben geleverd: alle ‘oude’ nummers zijn behoorlijk gemoderniseerd en hartstikke catchy. Al bij het eerste, bekende liedje wordt eerst even gevraagd wat ‘a hard knock life’ eigenlijk betekent (‘It means life sucks’) waar na het wordt uitgevoerd in een soort Pitch Perfect’s cupsong variant.

Sommige nummers zijn echter op het randje. Zo zingt Jamie Foxx als Stacks een vreselijk cheezy nummer voor Annie, en ook een nieuw toegevoegd duet tussen Stacks en Miss Hannigan had niet gehoeven. Toch stoort het feit dat ook deze film een musical is niet. In tegendeel! Je wordt er, ook als ouder, hartstikke vrolijk van.

De vele geslaagde grappen voor volwassenen maken deze Annie niet alleen leuk voor kinderen. Zo komt Michael J. Fox langs als campagneleider van de concurrent en spelen Mila Kunis, Ashton Kutcher en Rihanna in een op Twilight gebaseerde parodie. En Cameron Diaz is sterk als Miss Hannigan, maar de echte show wordt gestolen door een briljante Quvenzhané Wallis als Annie.

Alles gecombineerd - de catchy liedjes, een fijne verhaallijn met af en toe wat spanning, het acteerwerk en de knipoog voor volwassenen - maken Annie de ultieme film om met de hele familie te bezoeken. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen!