Anna Karenina

Geplaatst: door Steffie van Rhee

Voor de verfilming van een van de grootste romans uit de Russische literatuur sloten regisseur Joe Wright en actrice Keira Knightley voor de derde keer de handen ineen. Het was een geweldige hereniging, want met Anna Karenina maakte het duo hun beste kostuumdrama tot nu toe.

Anna Karenina is gebaseerd op de gelijknamige roman van Leo Tolstoj en vertelt één van de meest beroemde liefdesverhalen. Het verhaal speelt zich af in de Russische elite tijdens de 19e eeuw. Anna Karenina (Keira Knightley), de vrouw van gewaardeerd politicus Aleksej Karenin (Jude Law), wordt verliefd op graaf Vronsky (Aaron Taylor-Johnson) en begint een affaire met hem die haar leven zal veranderen.

Waar de titel doet vermoeden dat het slechts het verhaal van Anna is, is dat niet zo. Er wordt namelijk nog een liefdesverhaal verteld; dat van Levin (Domhnall Gleeson). Hij is een landgoedbezitter van aristocratische afkomst en is verliefd op Kitty (Alicia Viskander). Hij vraagt haar ten huwelijk, maar zij wijst hem af omdat ze een huwelijksaanzoek van Vronsky verwacht.

Het is de combinatie van die twee verhaallijnen, die ook weer onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, die het plot zo sterk maakt. Scriptschrijver Tom Stoppard had geen gemakkelijke taak, maar maakte een perfecte aanpassing van de roman. En zoals verwacht mag worden van een kostuumdrama, is de aankleding van Anna Karenina waanzinnig. Buiten dat het een liefdesverhaal is, gaat de film ook over hoe het er in de Russische elite destijds aan toe ging. De kostuums en locaties zorgen er niet alleen voor dat die wereld tot leven komt, maar ook dat het publiek zijn ogen kan uitkijken.

Maar het is de visie van Joe Wright die de vertaling naar het witte doek zo prachtig maakt. Hij koos voor een onconventionele theatrale aanpak door de film grotendeels letterlijk in en rondom een Russisch theater te laten afspelen. Het biedt de mogelijkheid tot wisselende decors en surrealistische beelden, zoals een paardenrace over het toneel. Toch werkt deze grootse aanpak niet altijd even goed. Zo is het in de intieme scènes tussen Anna en Vronsky iets te veel. Op die momenten had Wright het juist simpel moeten houden, want ook dat is lef tonen.

Eerder had Keira Knightley al de hoofdrol in Pride & Prejudice en Atonement, beide ook films van Wright. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij haar ook voor dit kostuumdrama weer insnoerde in korsetten en de mooiste hoepeljurken. Ondertussen lijkt het kostuumdrama het genre waarin Knightley het beste uitkomt. Haar vertolking van Anna Karenina, vol passie maar ook frustratie, is prachtig. De rest van de vrijwel geheel Britse cast doet het ook niet onverdienstelijk. De slechts 22-jarige Aaron Taylor-Johnson levert goed tegenspel en Jude Law zorgt dat de starre Aleksej Karenin tot leven komt.

Joe Wright drukt met deze verfilming zijn stempel op Anna Karenina, maar laat het originele verhaal in zijn waarde. Het zorgt voor een schitterend stilistische film, waarin Keira Knightley bewijst dat zij de koningin van het kostuumdrama is.