American Hustle

Geplaatst: door Alette Kreuze

Don’t change a winning team. Dat moet de centrale gedachte van regisseur David O’Russell zijn geweest bij het casten van American Hustle na het grote succes van Silver Linings Playbook in 2013. Maar liefst drie acteurs van deze film hebben zich ook bij dit project aangesloten en zij worden versterkt door Amy Adams en Christian Bale (eerder samen ook al te zien in O'Russels The Fighter) die de hoofdrollen vertolken.

American Hustle geeft een kijkje op de befaamde ‘Abscam’ undercover operatie van de FBI eind jaren zeventig. Briljant oplichter Irving Rosenfeld (Christian Bale) en zijn zeer aantrekkelijke partner in crime Sydney (Amy Adams) worden door FBI agent DiMaso (Bradley Cooper) in ruil voor strafvermindering gedwongen mee te werken met het verzamelen van bewijzen tegen diverse corrupte politici.

Door aan deze operatie mee te werken raken Irving en Sydney verzeild in een gevaarlijk spel tussen diverse machtige partijen, waaronder de lokale maffia (onder leiding van Robert de Niro). Hoe dieper ze in de problemen raken, hoe meer mensen ze met zich mee slepen, waaronder ook de goedhartige burgemeester Polito (Jeremy Renner) en Irving’s nogal onevenwichtige vrouw Rosalyn (Jennifer Lawrence). Ook zij raken verzeild in deze wereld van dominantie, wraak en overleven.

Door eerdere successen van zowel de makers van de film als de fenomenale cast van American Hustle, ga je als kijker er met zeer hoge verwachtingen in. Wellicht is dit niet eerlijk tegenover het product zelf, maar het zorgt er bij deze film in ieder geval voor dat je nogal teleurgesteld uit de zaal komt. Ligt dit aan de cast? Nee. Het zit hem vooral in het script. Er zit te weinig diepgang in het geheel waardoor je maar moeilijk bij het verhaal betrokken raakt en niet de kans krijgt een band te ontwikkelen met de karakters.

Van de cast komt dan ook niemand echt goed uit de verf, hoewel ze allemaal zeker wel goed werk leveren. De mooiste momenten van de film zijn de scènes met Jennifer Lawrence die haar karakter Rosalyn op geweldige wijze omarmt. Zij brengt de film enigszins tot leven en zorgt voor de humor die het verhaal hard nodig heeft.

American Hustle wordt verder vooral gemaakt door de soundtrack die vol herkenbare jaren zeventig klassiekers zit, de gekke outfits en een aantal bizarre haarstijlen. Het aanzicht van Bradley Cooper met een flinke lading krulspeldjes in zijn haar zal niet snel vergeten worden en Christian Bale met een vreselijke toupet (en bierbuikje) zal menig vrouwenhart doen breken.

Nee, American Hustle zal niet de stempel klassieker krijgen binnen de filmhistorie, ondanks alle awardnominaties. Het is zeker geen slechte film, maar het had zoveel beter gekund wanneer er meer diepgang en een betere verhaallijn in had gezeten. Toch is het wel een bezoekje waard, al is het alleen maar voor de krulspelden van Cooper, de toupet en bierbuik van Bale, de geweldige scènes van Lawrence en de overdadige hoeveelheid typische outfits die voorbij komen.