Alvin & The Chipmunks: Chip-Wrecked

door Bart de Bruijn

Alvin & The Chipmunks: Chip-Wrecked, Genre: Animatie, Regie: Mike Mitchell, Acteurs: Jason Lee, Justin Long, Amy Poehler, Releasedatum: 14 december 2011, Speelduur: 87 minuten.

Recensie Alvin & The Chipmunks: Chip-Wrecked

Deel 3 alweer van deze familiefilm. Of misschien is het eerder een musical. Want zeker in het begin wordt elke gelegenheid in deze film door de eekhoorns aangegrepen om in zingen uit te barsten. En natuurlijk allemaal met die enorm hoge stemmetjes. Nummers van Lady Gaga en Katy Perry, maar dan een tandje sneller.

De meeste songs zijn in het begin van de film gepropt, dus als je er geen liefhebber van bent is het maar kort doorbijten. Dave (Jason Lee), de Chipmunks en de Chipettes gaan in dit derde deel vakantie vieren op een cruiseschip. Dave hoopt op rust, maar natuurlijk halen de Chipmunks met Alvin voorop daar een hoop kattekwaad uit. Uiteindelijk leidt dat er toe dat ze door uit de hand gelopen parasailen op een eiland terecht komen.

Alvin & The Chipmunks: Chip-Wrecked is een vrij onevenwichtige film. Naast het feit dat de meeste liedjes in het begin zijn gepropt is er op ongeveer driekwart van de film een kwartiertje dat breekt met de vrolijkheid in de rest van de film. Dave en platenbaas Ian praten lopend door een bos over onderwerpen die veel kinderen boven de pet zullen gaan. Hierin lijkt Dave ook te beseffen dat hij de Chipmunks als zijn kinderen behandeld terwijl ze dat niet zijn. En ook Alvin krijgt rond die tijd ineens het inzicht dat het niet verantwoordelijk is om zijn broertjes mee te slepen in zijn kattekwaad. Het lijkt alsof regisseur Mike Mitchell even zin had in een kwartiertje moraliteit.

De film is duidelijk bedoeld voor de wat jongere kinderen. Het verhaal is erg dun en de stemmetjes gaan snel irriteren. Eigenlijk dus precies hetzelfde recept als de eerste twee Chipmunk films. Dus heb je kinderen, kleinkinderen of neefjes en nichtjes die de vorige twee films vast in de dvd-speler hebben zitten en die graag meezingen met de laatste hits, dan kan je je hier geen buil aan vallen.