Alles Is Familie

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Vijf jaar na het gigantische succes van Alles Is Liefde is het nu tijd voor de tweede film in de serie. Het betreft hier geen vervolg maar opnieuw een mozaïekverhaal waarin de paden van verschillende personen elkaar kruisen. Wederom worden vrijwel alle rollen gespeeld door bekende acteurs en bn'ers.

Aan het centrum van het verhaal staat de familie de Roover. Winnie (Carice van Houten) en Rutmar (Thijs Römer) kunnen geen kinderen krijgen, ze besluiten daarom een zaaddonor te zoeken. Als Winnie een geschikte kandidaat (Chris Zeegers) gevonden denkt te hebben raakt Rutmar in paniek, hij is vastbesloten een donor te vinden waar Winnie nooit op zou kunnen vallen.

Hij besluit daarom zijn broer Charlie (Benja Bruijning) over te halen met hulp van een bevriende vruchtbaarheidsdokter. In de achtergrond spelen binnen de familie nog een aantal verhalen, de ouders willen scheiden en schoonbroer Dick (Jacob Derwig) heeft het twee jaar na de dood van zijn vrouw nog steeds erg zwaar.

Net als in de eerste film komen er louter bekende gezichten voorbij (een deel hiervan speelde ook in Alles Is Liefde, zij het andere karakters). Op de acteerprestaties is dan ook niet veel aan te merken. Vanzelfsprekend is Carice van Houten uitstekend als de sterke maar ook erg ongelukkige Winnie, maar Thijs Römer, Willeke Alberti, Benja Bruijning en vooral Martine Bijl overtuigen zeer.

Het belangrijkste van de film is natuurlijk de humor, en daar komt een beetje het pijnpunt naar boven. De film is namelijk wel leuk maar niet hilarisch. Veel grappen leiden enkel tot een gniffel. Daarnaast komen ze soms wat geforceerd over. Het zegt genoeg dat een cameo van Kees van Kooten het hoogtepunt van de film is.

Regisseur Joram Lürsen weet vakkundig de verschillende verhaallijnen in het script van Kim van Kooten - die net als haar vader zelf ook een kleine cameo heeft - boeiend te houden waardoor de film vermakelijk blijft. Ook is er chemie tussen de acteurs wat leidt tot uitstekend acteerwerk. Op het komisch vlak blijft de film echter wat achter en ook het einde lost niet helemaal de verwachtingen in. Alles Is Familie blijft echter een prima film en er is dus ook weinig twijfel dat het de meest succesvolle Nederlandse film van het jaar zal worden.