Alleen Maar Nette Mensen

Alleen Maar Nette Mensen, Genre: Komedie, Regie: Lodewijk Crijns, Acteurs: Annet Malherbe, G├ęza Weisz, Imanuelle Grives, Releasedatum: 11 oktober 2012, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Alleen Maar Nette Mensen

Je zal maar een Joodse jongen zijn van rijke komaf. Je woont in Oud-Zuid en iedereen in je omgeving is op zijn manier belangrijk in de Nederlandse maatschappij. Niets mis mee zou je denken.

Maar de twintigjarige David Samuels heeft een wel heel bijzondere eigenschap: hij valt op grote negerinnen met een niet te missen borst- en billenpartij. Dat levert hem vanzelfsprekend het nodige commentaar vanuit zijn directe omgeving op, want in de buurt waar David is opgegroeid, wonen volgens zijn moeder ‘alleen maar nette mensen’. En dikke negerinnen behoren uiteraard niet tot deze categorie.

Regisseur Lodewijk Crijns was meteen verkocht toen hij het gelijknamige boek van journalist Robert Vuijsje (onder andere Nieuwe Revu en De Pers) las. Dat er inmiddels meer dan 200.000 exemplaren van het boek over de toonbank zijn gegaan, bewijst wel dat Crijns daar niet de enige is. En eerlijk is eerlijk, zijn vertaling naar het witte doek verdient eveneens een pluim.

Alleen Maar Nette Mensen is een aantrekkelijke film geworden met de nodige sterke grappen en een eigentijdse afspiegeling van de multiculturele samenleving in ons land. Dat hier en daar aanzienlijke verschillen tussen het boek en de film waarneembaar zijn, is absoluut niet storend.

De voorliefde die David (Géza Weisz) heeft voor rondborstige negerinnen met gouden tanden, kan zijn omgeving maar moeilijk slikken. Hijzelf vindt de vrouwen natuurlijker. Dierlijker zelfs. Zijn ultieme droom is dan ook het ontmoeten van een intellectuele zwarte vrouw. Eén waarmee hij op niveau kan converseren, maar wel de sex-skills van een echte negerin heeft.

Dit alles is niet zozeer racistisch bedoeld, als wel liefkozend. Bovendien wordt David zelf regelmatig voor Marokkaan uitgemaakt en wordt ieder ander lid met zijn of haar roots in een andere cultuur, racistisch bejegend. Door de uitgebalanceerde manier van grappen maken over ‘de ander’, speelt racisme geen pijnlijke rol in Alleen maar nette mensen, maar vormt zij hooguit een spiegelbeeld van waar wij op dit moment als samenleving staan. Nederlanders vervloeken Marokkanen, Surinamers voelen zich superieur ten opzichte van Antillianen en alle mannen zijn gierig en hebben meerdere chickies. Je ziet, de stereotypering wordt niet bepaald geschuwd.

Dat - en de gebruikte straattaal - maakt de film realistisch en redelijk puur. Een piemel is een ‘tollie’, neuken is ‘ploppen’ en de Bijlmer is omgedoopt tot Bimre. Het is de Bijlmer en de multiculturele samenleving in haar puurste vorm. En dat daar soms wat minder sterk acteerwerk aan ten grondslag ligt, wordt ruimschoots goedgemaakt door de flinke dosis humor waarmee David’s levensverhaal wordt verteld.

Alleen Maar Nette Mensen is hier en daar een platte komedie met grof taalgebruik, vrijpartijen en wiegende zwarte borsten en billen van Surinaamse en Antilliaanse schonen. Maar de film is bovenal een hilarische afspiegeling van een samenleving vol verschillende culturele normen en waarden en een jeugdige psychologische zoektocht naar een eigen identiteit. Een sterk staaltje komedie met prima acteerwerk van Imanuelle Grives in haar rol van Rowanda. Dus, dat! Je weet toch!