All Stars 2: Old Stars

De inkt op het scenario was nog niet droog, of Jean van de Velde kon terug naar de tekentafel. De reden mag bekend zijn; de zelfmoord van Antonie Kamerling gooide het filmproces van het vervolg op de onverwachte filmhit All Stars uit 1997 volledig overhoop. De plotselinge dood van de acteur bezorgt All Stars 2: Old Stars in ieder geval een extra emotionele lading,

Wanneer Bram (Danny de Munk) gaat trouwen, nodigt hij het complete elftal van Swift Boys uit voor de feestelijkheden in Barcelona. Bruiloft, feestje en natuurlijk El Clásico, de voetbalwedstrijd tussen de plaatselijke FC en aartsrivaal Real Madrid. Een echte offer they can’t refuse dus voor Willem (Thomas Acda), Mark (Peter Paul Muller), Peter (Kasper van Kooten), Paul (Raymi Sambo), Johnny (Daniël Boissevain) en Nemo (Cas Jansen).

Maar wanneer de zes zich op Schiphol melden, blijkt de groep door toedoen van één van hen – we zullen niet verraden wie, al ligt het redelijk voor de hand – niet te mogen vliegen. Er zit dan ook niets anders op dan in het busje van Harry’s Tuincentrum en de fonkelnieuwe Mercedes coupé van Peter te stappen en naar de Spaanse stad te rijden. Maar de All Stars zouden de All Stars niet zijn wanneer ook die reis niet zonder hindernissen verloopt.

Zo belanden de heren door een foute afslag bij Antwerpen op een naaktcamping in Duitsland waar – natuurlijk – een voetbalinterland Nederland – Duitsland moet worden afgewerkt. In Frankrijk verdwijnt één van hen door toedoen van een wel erg overijverig lid van de Gendarmerie achter de tralies, waarop advocaat Bram vanuit Barcelona soelaas moet bieden. Ook in die opzet slagen de vrienden aanvankelijk niet. Maar de mannen hebben ook op persoonlijk vlak issues. Ziektes, vastgelopen huwelijken en mislukte carrières, niets blijft onbesproken.

Alleen moest Van de Velde het plots stellen zonder Kamerling, als Hero toch eigenlijk de ster van de eerste film. Bij het grote publiek was hij destijds vooral bekend door zijn rol van Peter Kelder in Goede Tijden, Slechte Tijden. Voor de rest van de cast – op De Munk na – betekende All Stars min of meer het startschot van hun respectievelijke carrières. En waar Kamerling in het oorspronkelijke script voor Old Stars de hoofdrol had, moest Van de Velde na diens zelfmoord een kunstgreep uithalen om zijn afwezigheid te verklaren.

Daar slaagt de Vlaamse filmmaker tijdens het sterke begin op handige wijze in, al duurt de road trip – toch het leeuwendeel van de film – eigenlijk iets te lang. De klucht overheerst, de geest van Louis de Funes waart door het hele Gendarme-hoofdstuk zelfs even rond. En nét wanneer je als kijker dreigt af te haken bij zoveel flauwigheid, maakt de lach plaats voor een traan. Tijdens het slotakkoord houd je het ook amper droog, en blijkt de film ineens een regelrecht eerbetoon aan Kamerling.