After Earth

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Na het succes van de film The Pursuit Of Happiness zochten Will en Jaden Smith naar een nieuw project waarin ze opnieuw samen konden werken. Het moest iets zijn over een vader en zoon die een moeilijke band hadden maar door omstandigheden dichter bij elkaar kwamen. Aangezien er niets gelijksoortigs op de plank lag besloot Will Smith het verhaal zelf te schrijven.

In de toekomst heeft de mensheid na jarenlange vervuiling de aarde dusdanig verpest dat deze niet meer leefbaar is. Ze worden gedwongen te vertrekken naar een ver gelegen planeet waar nog wel leven mogelijk is. Duizend jaar na deze verhuizing volgen we generaal Cyper Rage (Will Smith), oorlogsheld en gerespecteerd hoofd van de militaire organisatie de Rangers. Cyper heeft de relatie met zijn zoon (Jaden Smith) verwaarloosd, als stap in de goede richting stelt zijn vrouw voor hem mee te nemen op een reis naar een andere planeet. Als ze tijdens deze reis crashen komen ze juist op de plek waar al duizend jaar geen mens meer geweest is, de aarde.

Volgens Cypher is alles op aarde “geëvolueerd om mensen te doden”. Om redding te vinden moet de zwaargewonde Cypher vertrouwen op zijn zoon. Deze moet een grote afstand overbruggen door levensgevaarlijk gebied, voor zoon Kitai de kans te laten zien waar hij al zo lang naar toe leeft, bewijzen dat hij net zo goed als zijn vader is.

Vanaf het begin af aan zie je dat er veel werk heeft gezeten in het maken van deze film. Zo is bijvoorbeeld alleen het achtergrondverhaal, dat de duizend jaar naar het heden van de film overbrugt al vele honderden pagina’s lang. Het is daardoor teleurstellend dat het uiteindelijke verhaal, de band tussen vader en zoon, voorspelbaar is en niets nieuws toevoegt.

Wat wel gezegd moet worden is dat de film er prachtig uit ziet, het contrast tussen het woestijnachtige landschap van thuisplaneet Nova Prime en de groene aarde is prachtig. De ‘zorg voor het milieu’ boodschap ligt er soms echter zo dik bovenop dat Al Gore er nog een puntje aan zou kunnen zuigen.

De carrière van regisseur M. Night Shyamalan (The Sixth Sense, Signs, Unbreakable) begon geweldig maar is de laatste jaren wat in het slop geraakt. Opnieuw weet hij niet te overtuigen door een middelmatig en voorspelbaar tussendoortje te maken. Het totaal is teleurstellend, een voorspelbaar verhaal dat gezien de uitgebreide achtergrond veel te smal is. Will Smith die op routine speelt en een wat lijzige Jaden Smith houden de film vlak. Prachtige effecten en omgevingen ten spijt komt de film daardoor niet echt tot leven.