The Adventures Of Tintin: The Secret Of The Unicorn 3D

Toen Steven Spielberg dertig jaar geleden met Raiders Of The Lost Ark kwam, merkten Europese journalisten op dat archeoloog Indiana Jones nogal wat overeenkomsten vertoonde met de eveneens avontuurlijk ingestelde journalist Tintin (Kuifje), de hoofdpersoon uit de gelijknamige stripboeken van Hergé. Benieuwd naar de oorsprong van de strips die hij niet kende, gaf de Amerikaanse regisseur zijn secretaresse opdracht enkele van de stripboeken aan te schaffen.

Dat de avonturen van Tintin in het Frans waren en Spielberg zodoende niets begreep van het verhaal, boeide niet. Hij raakte geïntrigeerd door de tekeningen. Aan de andere kant fascineerden de films van Spielberg juist tekenaar Hergé en de twee spraken af elkaar te ontmoeten. Zover kwam het echter niet, omdat de Belg plotseling overleed. Zijn weduwe besloot desondanks de filmrechten van Tintin te verkopen aan Spielberg, die er eind jaren tachtig al een soort Indiana Jones voor kinderen van wilde maken. Tot een film kwam het toen niet en Spielberg raakte de rechten aanvankelijk ook weer kwijt.

Ondanks andere kapers op de spreekwoordelijke kust hengelde hij ze in 2002 met zijn productiebedrijf Dreamworks opnieuw binnen en vond de Amerikaan in Peter Jackson – eveneens een groot Tintin-fan – een compaan. Al in 2007 werd het project officieel aangekondigd en Jackson overtuigde Spielberg gebruik te maken van motion capture, een techniek waarbij de computer bewegingen van acteurs aanvult. De Nieuw-Zeelander pionierde min of meer met de techniek in zijn filmtrilogie Lord Of The Rings (Gollum) en King Kong. In die twee films was Andy Serkis de acteur die het mo-cap karakter gestalte gaf, zoals hij dat eerder dit jaar ook al deed als de chimpansee Caesar in Rise Of The Planet Of The Apes. Dat de Brit ook nu te zien is, mag dan ook eigenlijk geen verrassing heten. Serkis speelt Captain Haddock, erfgenaam van een beroemde familie zeelieden.

Het verhaal van The Secret Of The Unicorn is feitelijk gebaseerd op drie van de avonturen van Tintin: Het Geheim Van De Eenhoorn, De Krab Met De Gulden Scharen en De Schat Van Scharlaken Rackham. De film begint met Tintin (Jamie Bell), die op de markt getekend wordt door een artiest die overigens wel erg veel weg heeft van Hergé. Het oog van de nieuwsgierige journalist valt op het model van een oud schip, de Unicorn, dat hij voor een prikkie kan overnemen van aan marktkoopman. Maar er zijn meer mensen die het modelschip willen hebben en de rossige reporter en zijn hondje Bobby (Snowy in het Engels) raken al snel betrokken bij een wild avontuur dat hem zelfs naar het Midden-Oosten voert. Tintin moet niet alleen het geheim van de Eenhoorn zien te ontrafelen, maar ook zien af te rekenen met Red Rackham (Daniel Craig).

De enige, gelijk behoorlijke, smet op deze film is dat je – net als bij de stripboeken – niet zoveel hebt met het hoofdkarakter. Tintin roept weliswaar geen weerstand op, maar eigenlijk ook weinig sympathie. Het zijn Haddock en de olijke detectives Thompson en Thomson (Simon Pegg en Nick Frost) die de show stelen in deze duidelijk met veel inzet en liefde gemaakte film.