Adem

door Danny van Schooten

Adem, Genre: Drama, Regie: Hans van Nuffel, Acteurs: Stef Aerts, Wouter Hendrickx, Marie Vinck, Releasedatum: 7 juli 2011, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Adem

Grappen over de ademhalingsproblemen van Darth Vader worden in Adem, een Vlaamse film over de longziekte Cystic Fibrosis, niet uit de weg gegaan. Dat Cystix Fibrosis, beter bekend als taaislijmziekte, een ernstige ziekte is, wordt in het begin van de film gelijk duidelijk. Maar dat de mensen die daaraan lijden een zielig hoopje mens zijn, wordt sterk tegengesproken. Adem laat zien hoe de ziekte een enorme rol speelt in het leven van de hoofdpersonen, maar dat daarbij nog voldoende ruimte is voor humor, zelfspot en avontuur.

Ademis het langspeeldebuut van regisseur Hans van Nuffel. Hoofdrolspeler Tom (Stef Aerts) is op zijn zeventiende al een ziekenhuisveteraan. De dokters kent hij bij hun voornaam en hij weet meer van zijn ziekte dan de co-assistentes. Regelmatig moet Tom zich een tijdje laten opnemen vanwege zijn ziekte. Tijdens één van zijn ziekenhuisbezoeken ontmoet hij Xavier (Wouter Hendrickx). Xavier is een aantal jaren ouder dan Tom en heeft ook last van taaislijmziekte.

In tegenstelling tot Tom heeft Xavier wel wat van zijn leven gemaakt. Hij is onderwaterfotograaf, heeft zijn eigen bedrijf opgebouwd en heeft de liefde van zijn leven ontdekt. Xavier is een avonturier, terwijl Tom zich omringt met foute vrienden en zijn leven vergooit als kleine drugsdealer van ziekenhuismedicijnen. Tom is naar eigen zeggen alleen maar aan het wachten tot dat het zo slecht met hem gaat dat hij in aanmerking komt voor donorlongen. Dat Tom niet lang zal leven staat immers in de sterren geschreven.

Xavier leert Tom dat het leven mooi kan zijn en dat ze zich niet gehinderd hoeven te voelen door hun ziekte. Als ze op een dag naar het strand vertrekken zijn er voor Toms broer, die ook aan taaislijmziekte lijdt, nieuwe longen beschikbaar. Tom is echter te laat bij het ziekenhuis en mist de operatie. Zijn broer overlijdt. Tom valt in een zwart gat en breekt met Xavier. Hij komt terug in zijn oude levensritme, totdat hij permanent moet worden opgenomen in het ziekenhuis.

Het samenspel tussen Aerts en Hendrickx is erg interessant om te zien. Regisseur Van Nuffel heeft een situatie gecreëerd waarin de twee acteurs goed kunnen presteren. Door een sterk verhaal en goede opbouw krijg je van Adem af en toe een brok in je keel. De gevoelige momenten zijn mooi gedoseerd in de film gestopt, waardoor het groot drama van begin tot eind wordt verdeeld. Toch oogt de film wat braaf. Het verhaal speelt zich voor een groot deel in en rond het ziekenhuis af, wat een statische indruk na laat. Van Nuffel tenslotte doet geen verrassende dingen, waardoor de film goed, maar niet geweldig, is.