Achtste-Groepers Huilen Niet

door Jamaica Vink

Achtste-Groepers Huilen Niet, Genres: Drama, Familiefilm, Regie: Dennis Bots, Acteurs: Hanna Obbeek, Nils Verkooijen, Loek Peters, Releasedatum: 15 februari 2012, Speelduur: 96 minuten.

Recensie Achtste-Groepers Huilen Niet

“Leukemie? Ze kunnen het beter stommemie noemen!”, roept de stoere Akkie wanneer ze van dokter Snor te horen krijgt wat voor vreselijke ziekte ze heeft. Ze moet dan ook meteen opgenomen worden in het ziekenhuis. Daar moet ze allerlei zware behandelingen en chemokuren ondergaan. Akkie roept steeds dat ze zich beter voelt in de hoop dat ze terug naar school mag. Dan kan ze al haar klasgenootjes zien en nog belangrijker: weer voetballen!

Akkie (Hanna Obbeek) zit in groep acht van de basisschool en dat betekent dat ze op kamp gaat en mee mag doen aan het grote klassenvoetbaltoernooi. Akkie kan nergens anders aan denken en knutselt tussen de chemokuren door aan de opstelling voor de wedstrijd. Ze wordt als voetballer alleen niet serieus genomen door haar mannelijke klasgenootjes, en met name Joep (Nils Verkooijen). Toch laat ze zich niet uit het veld slaan en vecht terug. Tegen de jongen én tegen de leukemie.

De basis voor het verhaal van Achtste-Groepers Huilen Niet is het gelijknamige jeugdboek van Jacques Vriens. Het boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit zijn eigen leven. Anke was een meisje dat in de klas zat bij Vriens toen hij nog leraar was. Ze kreeg een ernstige ziekte en overleed uiteindelijk. In de film heet Anke Akkie en wordt ze gespeeld door Hanna Obbeek. Het is moeilijk om zo´n rol te kunnen dragen, maar Obbeek kan het prima aan en speelt haar rol subliem.

Ze trekt je mee in haar achtbaan van gevoelens. Zo is ze in het begin niet zo serieus over haar ziekte, na een paar chemokuren roept ze al: “Dokter! Ik voel me echt goed, mag ik nu naar huis?”. Al snel ziet ook Akkie in dat de kans dat ze het overleeft weliswaar 80 procent is, maar dat ook 20 procent van de kinderen overlijdt aan leukemie. De rest van de cast levert ook prima werk af, zeker de kinderen als je kijkt met welke vreselijke dillema’s ze te maken krijgen: ruzie, ziekte en liefde.

Het is misschien een zwaar onderwerp, maar door de vele humor valt er ook regelmatig te lachen. De film is in het bijzonder voor kinderen, toch vervelen ouders zich zeker niet. Ze zullen waarschijnlijk veel moeite moeten doen om niet te huilen. Het enige minpuntje is het ietwat overdreven grove taalgebruik. Dit hoort gewoon niet thuis in een kinderfilm.

Achtste- groepers Huilen Niet is een bijzondere film met veel verdrietige, leuke en ook grappige momenten. Het is knap om over zo’n moeilijk en serieus onderwerp een kinderfilm te maken. Maar regisseur Dennis Bots is hier met vlag en wimpel in geslaagd. Hij heeft met Achtste- Groepers Huilen Niet de ziekte op een ‘leuke’ manier bespreekbaar gemaakt voor het jonge publiek.

Lees en bekijk ook ons premièreverslag.

Er zijn 2 reacties geplaatst

Danique Jordaans