Absolutely Fabulous: The Movie

Geplaatst: door Sonny Kempkes

De fans van de populaire serie hebben er vele jaren op moeten wachten maar daar is ie dan Absolutely Fabulous: The Movie. Bij films als deze, die vooral voor de fans gemaakt worden, is het altijd de vraag hoe de film als geheel werkt. Is het een lange aflevering of een volwaardige film? Het antwoord ligt helaas een beetje in het midden.

In Absolutely Fabulous: The Movie zien we opnieuw Edina 'Eddy' Monsoon (Jennifer Saunders) en Patsy Stone (Joanna Lumley) die zich met de nodige alcohol en drugs volgooien. Ze zijn ouder geworden maar zeker niet beschaafder. Het verhaal richt zich op de wat aan lager wal geraakte Eddy die niet meer echt noemenswaardige klanten heeft. Wanneer bekend wordt dat Kate Moss een nieuwe publicist zoekt, probeert ze haar te contracteren. Door een ongeluk valt Kate Moss in het water en wordt Eddy beschuldigd van moord. Samen met Patsy vlucht ze naar de Franse Rivièra op zoek naar rijke mannen. Ze hebben besloten niet meer te werken en alleen nog maar te genieten van het leven.

Zoals verwacht is het verhaal in deze film vooral een kapstok om de grote reeks grappen aan op te hangen. Het is jammer dat die grappen de scherpte en kritiek missen uit de serie. Het is vooral kwantiteit boven kwaliteit en een groot aantal grappen slaat de plank mis. Toch zijn er ook genoeg voltreffers. Dat maakt de film nog vol te houden.

De grote hoeveelheid cameo's toont de populariteit van de serie aan. Toch zijn de meeste niet erg grappig en voelt het meer geforceerd aan. Er lijkt geprobeerd te zijn om zoveel mogelijk bekende mensen in de film te krijgen, terwijl het beter was geweest wanneer er iets meer aandacht was besteed aan de emotionele laag van de film. Die komt totaal niet uit de verf en voelt zelfs enigszins misplaatst aan.

Het is voor onbekenden van de serie waarschijnlijk even wennen. De hoofdrolspelers zijn namelijk vooral antihelden. De film zal voor de gemiddelde bioscoopbezoeker daarom ook minder interessant zijn. Het blijft als comedy voor die doelgroep maar net overeind. Voor de doorgewinterde fans is het wel een feest der herkenning, zij zullen zich makkelijk over de minpunten heen kunnen zetten.

Absolutely Fabulous: The Movie stelt toch wat teleur. De film voelt niet helemaal volwaardig aan. De fans zullen zich er zeker mee vermaken, maar de gewone bioscoopbezoeker zal minder onder de indruk zijn. De plot van de film is niet heel sterk en een groot aantal grappen mislukt. Toch blijft er genoeg over om te lachen en zijn de twee iconische hoofdrolspelers nét genoeg om de film te redden van een onvoldoende.