Abraham Lincoln: Vampire Hunter

Abraham Lincoln: Vampire Hunter, Genres: Aktie, Horror, Fantasy, Regie: Timur Bekmambetov, Acteurs: Dominic Cooper, Mary Elizabeth Winstead, Benjamin Walker, Releasedatum: 2 augustus 2012, Speelduur: 105 minuten.

Recensie Abraham Lincoln: Vampire Hunter

Auteur Seth Grahame-Smith verplaatste enkele jaren geleden de heersende mashup trend naar de literatuur en scoorde dik met zijn Pride and Prejudice and Zombies, waarin hij het klassieke werk van Jane Austin opleukte met wat ondoden. Hij vervolgde dit succes met het ladingdekkend getitelde Abraham Lincoln: Vampire Hunter. Zijn werk trok de aandacht van Tim Burton, die de rechten van het boek kocht, en niet heel veel later mocht de schrijver zijn eigen boek bewerken tot een filmscript. Zoals de titel al doet vermoeden was Abraham Lincoln in de omgekeerde wereld van Grahame-Smith meer dan alleen een ruimdenkende president.

Abraham verliest op elfjarige leeftijd, door toedoen van de lokale plantage-eigenaar, beide ouders en zweert wraak. Jaren later, inmiddels volwassen (en gespeeld door nieuwkomer Benjamin Walker), heeft hij genoeg moed verzameld om zijn doelwit te confronteren. Maar zijn tegenstander blijkt een vampier te zijn en Abrahams lot lijkt bezegeld.

Hij wordt echter ternauwernood gered door de mysterieuze Henry Sturgess (Dominic Cooper, My Week With Marilyn). Deze Sturgess is een ervaren vampierjager en legt hem uit dat de vampiers al jaren lang temidden van de gewone mensen in De Nieuwe Wereld leven en gestaag in aantal toenemen. Het heersende tijdsbeeld van slavernij en kolonialisme vormt een een maatschappij waarin het voor vampiers goed vertoeven is en Lincoln voelt zich geroepen om in te grijpen.

Sturgess onderwijst hem in vampiergschiedenis en vechttechnieken en stuurt hem vervolgens op nachtelijke anti-vampier missies. In eerste instantie wordt Lincoln nog gedreven door wraakzucht, maar nadat hij de mooie Mary Todd (Mary Elizabeth Winstead, Death Proof, Scott Pilgrim vs The World) ontmoet begint het besef te groeien dat er andere dingen zijn om voor te leven.

Lincoln raakt betrokken bij de politiek, zet zich in tegen slavernij en wordt uiteindelijk de zestiende president van de Verenigde Staten. Het land zit midden in de burgeroorlog als hij verneemt dat het zuidelijke leger  vampiers inzet in hun strijd tegen het Noorden en aan de winnende hand zijn. Lincoln en de zijnen moeten nu alles op alles zetten om de bloedzuigende horde te stoppen.

Met een gedoemde liefdesrelatie en generatie-overspannende historische dramatiek gekoppeld aan een superhelden-thema heeft Grahame-Smith's alternatieve geschiedenisles alle ingredienten voor een spetterend epos. Een high concept verhaal als dit vraagt echter een vastberaden maar ingetogen aanpak wil het niet verzanden in een onpersoonlijk, op special effects leunend bloedspetterfestijn. En dus niet een regisseur met zo'n flamboyante style-over-substance stijl als Timur Bekmambetov.

De Kazachstaanse regisseur, die hoge ogen gooide met Russische vampierkaskrakers Nightwatch en Daywatch en internationaal doorbrak met Wanted, heeft zich jammergenoeg toch enigszins op het materiaal verkeken. Aan de ene kant wil Bekmambetov ons een karakter-gedreven historisch getrouw drama voorschotelen, aan de andere kant kan hij niet laten om voor de geweldadige escapades van Abraham elke keer zijn hele trucendoos vol CGI en camerastunts open te trekken.

Niet dat Abraham Lincoln: Vampire Hunter hierdoor een slechte film is, maar het is allemaal gewoonweg te kort door de bocht, waardoor iedere betrokkenheid uitblijft. Het verhaal overspant meer dan vijftig jaar, maar Bekmambetov jaagt het er in krap honderd minuten doorheen. Hij wil teveel vertellen in één flitsende actiefilm. Hierdoor wordt het icoon Lincoln nooit een echt mens en overstijgt de film nergens de gimmick van de titel.