About Time

door Sonny Kempkes

About Time, Genres: Drama, Romcom, Regie: Richard Curtis, Acteurs: Rachel McAdams, Domnhall Gleeson, Bill Nighy, Releasedatum: 10 oktober 2013, Speelduur: 123 minuten.

Recensie About Time

Richard Curtis is een scriptschrijver die vooral bekend werd door Blackadder en Mr. Bean. In 2003 regisseerde hij zijn eerste film, Love Actually, dat een groot succes werd. Na het redelijk ontvangen The Boat That Rocked keert Curtis nu voor een derde keer terug als regisseur.

Op zijn 21e verjaardag vertelt Tim’s vader (Bill Nighy) aan zijn zoon (Domhnall Gleeson) dat hij net als alle andere mannen in zijn familie de gave heeft om in de tijd te reizen. Het gaat daarbij wel enkel om zijn eigen leven en alleen terug in het verleden, niet de toekomst. Hij moet daarvoor in een kast gaan staan zijn vuisten ballen en denken aan het moment waar hij naar toe wil.

Tim gebruikt zijn gave in eerste instantie om het goed te doen bij de meisjes, wat lastig is aangezien hij nogal een stuntel is. Als Tim tijdens een etentje in het donker Mary (Rachel McAdams) ontmoet is hij spontaan verliefd. Hij moet haar voor zich zien te winnen en tegelijkertijd verantwoord met zijn gave om gaan. Dit gaat niet zo makkelijk als gedacht.

About Time is een ongecompliceerde film, regisseur Curtis houdt het overzichtelijk en daardoor blijft de film overeind. Alleen aan het einde wordt het een beetje rommelig, maar een groot aantal geslaagde grappen en de uitstekende soundtrack houden de film boeiend. Daarnaast is het bijzonder dat de film zich rond het jaar 2013 afspeelt maar iedereen gekleed is in een jaren 80’stijl. De hele film

De film draait vooral om het gestuntel van Gleeson die zijn personage uitstekend neerzet. Vanaf het begin is hij sympathiek en leef je met hem mee. De relatie tussen hem en McAdams is de motor van de film en de chemie is zichtbaar. Naast die twee is het vooral Bill Nighy die de show steelt. De droogkomische acteur laat zien ook te kunnen ontroeren.

About Time is een geslaagde romantische komedie. De film wordt gekenmerkt door het uitstekende acteerwerk en de goed getimede grappen. Ondanks dat het verhaal af en toe wat zwaar en voorspelbaar is laat deze film je achter met een lach op je gezicht.