A Royal Affair

A Royal Affair, Genre: Drama, Regie: Nikolaj Arcel, Acteurs: Mikkel Boe Følsgaard, Alicia Viskander, Mads Mikkelsen, Releasedatum: 23 augustus 2012, Speelduur: 128 minuten.

Recensie A Royal Affair

Films over leden van de hofhouding die een affaire beginnen met een lid van de koninklijke familie zijn er in overvloed. Maar de verboden verhouding tussen de Deense koningin Caroline Mathilde en lijfarts Johann Struensee ontketende een heuse revolutie in Denemarken. Nikolaj Arcel waagde zich als eerste aan de verfilming van dit waargebeurde verhaal. Waarbij hij zich baseerde op het boek van Bodil Steensen-Leth.

Het is de tweede helft van de achttiende eeuw. Europa is volledig in de ban van De Verlichting, maar Denemarken leeft nog steeds onder een aartsconservatieve regering. Deze wordt geleid door Christian VII (Mikkel Boe Følsgaard), een pas zeventienjarige vorst die - laten we het beestje maar gewoon even bij de naam noemen - zo gek als een deur is. Eigenlijk heeft Christian helemaal geen macht. Hij tekent netjes, zelfs wat verveeld, alle decreten die de raad van wijze mannen hem voorlegt tijdens de plichtmatige vergaderingen.

Zoals dat ging in die tijd, wordt ook Christian gekoppeld aan een lid van een ander Europees koninklijk huis. In zijn geval de vijftienjarige Caroline Mathilde van Wales (Alicia Vikander), dochter van de Engelse kroonprins Frederik. De twee zijn weliswaar neef en nicht, kennen elkaar niet, maar dat weerhoudt ze er niet van in 1766 te trouwen. Een verre van gelukkig huwelijk, want Christian kijkt niet om naar zijn beeldschone vrouw. Liever aait hij zijn hond.

Caroline Mathilde legt zich neer bij dat weinig geslaagde huwelijk en baart, zoals dat van haar verwacht wordt, een kroonprins. Ondertussen begint ze een affaire met de intrigerende Duitse lijfarts Johann Friedrich Struensee (Mads Mikkelsen), die als enige lijkt door te dringen tot de psychisch gestoorde Christian. Hij overtuigt de koning ervan dat er hervormingen moeten komen, geïnspireerd door De Verlichting en de ideeën van bijvoorbeeld Rousseau en Voltaire.

Door de nieuwe wetten die Struensee en de makkelijk te manipuleren Christian opstellen, wordt de toch al afbrokkelende macht van koningshuizen, de adel en de kerk nog verder ingedamd. Weliswaar tot grote vreugde van Caroline Mathilde, die hervormingen als algemene vaccinatie, persvrijheid en afstraffing van lijfstraffen toejuicht. Maar er is vanzelfsprekend ook veel weerstand tegen de acties van de koning en zijn lijfarts.

Onder aanvoering van koning-weduwe Juliane Marie (Trine Dyrholm), de stiefmoeder van Christian die liever haar eigen zoon Frederik op de troon ziet, en kerkleider Ove Høegh-Guldberg (David Dencik) wordt de verboden affaire tussen Caroline Mathilde en Struensee vervolgens blootgelegd. De adel zet daarop Christian buitenspel, verbant Caroline Mathilde, terwijl Struensee berecht wordt voor de verhouding. Alle Verlichtingsmaatregelen worden vervolgens weer teruggedraaid.

Tijdens het prestigieuze filmfestival van Berlijn won A Royal Affair Zilveren Beren voor het scenario en de rol van Følsgaard als Christian. De knettergekke koning is zeker niet het enige interessante karakter in deze film. Vikander, binnenkort ook te zien in Anna Karenina, is niet alleen beeldschoon, ze laat je haar verdriet om haar klotehuwelijk echt voelen.

Mikkelsen maakt van Struensee een moeilijk te doorgronden, en daardoor reteintrigerende, man. Maar boven alles fascineert het opmerkelijke verhaal van A Royal Affair. Een stukje geschiedenis dat al eeuwen wordt onderwezen op Deense scholen, waar meer dan vijftien boeken over werden geschreven en dat zelfs diende als inspiratie voor een opera. Maar tot een film kwam het nooit.

Arcel maakte van A Royal Affair een echt kostuumdrama, waarbij uitgebreid de tijd wordt genomen om het verhaal te ontvouwen. Er zullen vast mensen zijn die deze film bestempelen als saai en langdradig. Toch zijn het sterke spel, de schitterende cameravoering, de prachtige muziek en het fascinerende verhaal zo met elkaar in evenwicht, dat de aandacht geen moment verslapt.