A Few Best Men

door Remco Visser

A Few Best Men, Genres: Komedie, Romantiek, Regie: Stephan Elliott, Acteurs: Xavier Samuel, Laura Brent, Olivia Newton-John, Releasedatum: 11 oktober 2012, Speelduur: 97 minuten.

Recensie A Few Best Men

Na films als Bridesmaids en The Hangover weet je als filmkijker ondertussen wel wat voor desastreuze invloed vrienden op je huwelijksdag kunnen hebben. Het Australische A Few Best Men probeert hier zijn steentje aan bij te dragen.

In deze komedie sluit de Britse David (Xavier Samuel) zijn jaartje backpacken wel heel origineel af. Vlak voor zijn terugreis vraagt hij zijn Australische reisgezel Mia (Laura Brent) ten huwelijk. Terug in Londen trommelt hij zijn vrienden Tom (Kris Marshall), Graham (Kevin Bishop) en Luke (Tim Draxl) op en stappen ze op het vliegtuig naar Sydney. Daar ontmoet David zijn schoonouders; de rijke zakenman Jim en de levenslustige Barbara (Olivia Newton-John). David is vast van plan om een goede indruk te maken op zijn schoonfamilie, maar dat gaat natuurlijk vanaf het begin af aan al mis.

Eigenlijk gaat deze hele komedie van het begin af aan al mis. Het tempo is zo tergend traag dat je op het moment dat de eerste, écht goede grap valt, ergens halverwege de film, je als kijker al te versuft bent om erom te kunnen lachen. Het geheel doet net zo gezapig en tam aan als het bandje wat het overgrote deel van de film op de achtergrond mag meetokkelen. En net als bij een saaie huwelijksceremonie zit je als kijker al snel met het gevoel dat je gewoon wil dat het snel voorbij is en je mag gaan zuipen.

Bovendien is de kwaliteit van de grappen behoorlijk laag; de gemiddelde sketch op een doorsnee bruiloft is vermakelijker. En over het algemeen genomen ook nog creatiever. Of je moet helemaal verzot zijn op flauwe mopjes over schapen, drugs of homoseksualiteit, dan zit je bij A Few Best Men geramd.

Dat elk lid van wat een 'hechte vriendengroep' moet voorstellen volledig inwisselbaar is, helpt allerminst mee. De grappen in The Hangover zijn namelijk ook niet allemaal even briljant, maar worden tenminste nog enorm goed gebracht, door een geniale cast. Daaraan ontbreekt het de Britten en Australiërs in A Few Best Men volledig: overtuigingskracht.

Hierdoor heeft de hele film meer iets weg van een geforceerd schijnhuwelijk, die nog voor de eerste toast beter ontbonden had kunnen worden. Wij wachten trouw deeltje drie van The Hangover wel af.