A Dangerous Method

A Dangerous Method, Genre: Drama, Regie: David Cronenberg, Acteurs: Michael Fassbender, Viggo Mortensen, Keira Knightley, Releasedatum: 15 maart 2012, Speelduur: 99 minuten.

Recensie A Dangerous Method

De nieuwe David Cronenberg gaat over praten, praten en nog eens praten. A Dangerous Method vertelt namelijk het verhaal van de ontstaansgeschiedenis van de pyschoanalyse, een medische behandeling die er van uit gaat dat een psychologisch probleem op te lossen valt door er enkel en alleen over te praten.

Het verhaal cirkelt zich rond de twee hoofdrolspelers van de psychoanalyse Carl Jung (Michael Fassbender) en Sigmund Freud (Viggo Mortensen). Als Jung een nieuwe patiënte over de vloer krijgt, ziet hij in haar de ideale proefpersoon om zijn theorie over de psychoanalyse in praktijk te brengen en op die manier in beeld te komen bij zijn idool: Sigmund Freud.

Jung vordert succesvol in zijn behandeling met zijn patiënte Sabine Spielrein (Keira Knightley) en mag op audiëntie bij Freud. Ze vervallen met elkaar in discussie over de behandeling van Sabine en weten elkaar op die manier bijzonder goed uit te dagen op intellectueel niveau. Een vriendschap is snel geboren.

Sabine is het onderwerp dat de twee psychiaters met elkaar verbind. Eindeloos kunnen ze discussiëren over haar diagnose. De behandeling slaat aan bij Sabine waardoor Jung ongewild een vriendschap met haar opbouwt. Sabine is hem eeuwig dankbaar en wil dat laten blijken op elke mogelijke manier. Een aanbod dat Jung dan ook aanneemt. Hij begint een seksuele affaire met haar. Jung kan dat zichzelf niet vergeven waarna hij begint te twijfelen over zijn eigen geestelijke gesteldheid. Als hij dat met zijn mentor Freud bespreekt, zet hij uiteindelijk de persoonlijke relatie tussen de twee historische psychologen op het spel.

De keuze voor acteurs in A Dangerous Method is een aparte, maar een goede. De charismatische Michael Fassbender speelt de ingetogen, preutse Carl Jung en de stoïcijnse Viggo Mortensen vertolkt juist de rol van de charismatische Freud. Maar wat nog meer dan de prestaties van deze twee mannen opvalt, is het spel van de schone Keira Knightley, die in deze film voor het eerst laat zien dat ze niet bang is om lelijk te spelen. Ze speelt een gestoorde, door seks beluste jonge vrouw. Een rol die ze met overgave neerzet, hoewel soms iets te overdreven.

Cult-regisseur David Cronenberg, waarvan we de laatste jaren al hebben gezien dat hij ook sterke mainstream films (Eastern Promises, A History of Violence) kan maken, laat zien dat hij een doorgewinterde vakman is. Samen met scenarist Christopher Hampton heeft hij een ijzersterk verhaal afgeleverd van een hoog intellectueel niveau. Vooral de dialogen tussen Jung en Freud zijn van een zeer hoog niveau.

Het meest knappe aan de film is misschien wel dat de hij geen enkele keer ontspoort. Daar is alle reden toe zodra Jung begint te twijfelen en de psychoanalyse op zichzelf loslaat. In plaats van dat hij doordraait, brengt hij zijn gevoelens eloquent onder woorden in brieven aan Freud en gesprekken met hem. De hoofdpersonen verkiezen de ratio boven de emotie. Normaal gesproken zou dat kunnen leiden tot een kleurloze en oninteressante film, maar het sterke script weet te voorkomen dat de film ook maar een moment saai wordt.