7 Days In Havana

door Alette Kreuze

7 Days In Havana, Genre: Drama, Regie: Benicio Del Toro, Pablo Trapero, Elia Suleiman, Julio Medem, Gaspar Noé, Juan Carlos Tabío, Acteurs: Josh Hutcherson, Daniel Brühl, Emir Kusturica, Releasedatum: 19 juli 2012, Speelduur: 125 minuten.

Recensie 7 Days In Havana

Zeven dagen. Zeven verhalen. Zeven regisseurs. Zeven korte films die allemaal hun eigen ziel en verhaal hebben. Het belangrijkste wat ze allemaal aan elkaar bind is de prachtige Cubaanse stad Havana. Een stad die in de harten van de zeven regisseurs een belangrijk plekje heeft verworven en die zij nu willen overbrengen aan de rest van de wereld met 7 Days in Havana.

7 Days in Havana vertelt in zeven hoofdstukken over de stad Havana. Haar omgeving, de atmosfeer, de mensen en de cultuur worden op prachtige wijze in beeld gebracht door regisseurs als Benicio Del Toro en Julio Medem. De zeven regisseurs hebben elk een ander hoofdstuk gemaakt die een bepaalde dag uit de week weergeeft. Door middel van verschillende verhaallijnen en karakters worden de vele kanten van Havana op bijzondere wijze naar het witte doek vertaald.

Hoewel elke dag zijn eigen verhaal en hoofdpersonen heeft, zijn er altijd bepaalde elementen die de zeven korte films met elkaar verbinden. Deze verbinding wordt gelegd met de karakters, maar ook door middel van bekende locaties die het beeld van Havana bepalen zoals het strand en het karakteristieke Hotel Nacional.

De betrokkenheid van de zeven regisseurs bij het maken van 7 Days in Havana is ook meteen wat deze film zo bijzonder maakt. Door de onderlinge connecties tussen de verhalen, worden de verschillen tussen de regisseurs al snel duidelijk. Het belangrijkste onderscheid kan hierbij worden gemaakt in het camera gebruik. De ene regisseur geeft duidelijk de voorkeur aan close-ups en rustig beeld, de ander houdt weer van veel beweging en de volgende is voornamelijk van de wide-shots. Dit bepaalt goeddeels de charme van deze film, want maar zelden zul je een samenwerkingsverband tussen regisseurs zien als deze waarin ze allemaal vrij gelaten worden en hun eigen stijl kunnen handhaven.

Naast het cameragebruik, is de sfeer van de hoofdstukken onderling ook zeer verschillend. Sommige van de korte films, zoals die van Gaspar Noé en Elia Suleiman, zijn erg intens en hebben totaal geen woorden nodig doordat de beelden, de muziek en de sfeer die is gecreëerd al sprekend genoeg zijn. Andere hoofdstukken zijn juist weer heel dynamisch, met veel dialoog en karakters, zoals die van Benicio Del Toro en Laurent Cantet. Deze afwisseling zorgt ervoor dat je als kijker je geen moment verveelt en je steeds weer verheugt op de volgende episode.

De vele acteurs die de zeven korte films verder tot leven brengen zijn duidelijk ook zorgvuldig geselecteerd. Uiteraard is er altijd een zeker onderling kwaliteitsverschil, vooral gezien de grote hoeveelheid acteurs die aan de gehele film hebben meegewerkt, maar ze complementeren elkaar vooral. Ze passen stuk voor stuk goed in hun rol en brengen allemaal op geheel eigen wijze de verhalen tot leven.

7 Days in Havana is zeer terecht geselecteerd voor het filmfestival in Cannes en verdient alle positieve aandacht die het krijgt. De film is prachtig gemaakt door de zeven regisseurs en is voor elke filmliefhebber een echte aanrader. De verschillende verhalen vertellen allemaal over een andere kant van Havana en je snapt waar de liefde van de regisseurs voor de stad vandaan komt. Het is een verrijking van het filmlandschap en alle tijd en moeite waard om te gaan kijken.