360

door Steffie van Rhee

360, Genre: Drama, Regie: Fernando Meirelles, Acteurs: Rachel Weisz, Jude Law, Anthony Hopkins, Releasedatum: 16 augustus 2012, Speelduur: 115 minuten.

Recensie 360

Zonder het te weten zijn we allemaal met elkaar verbonden. Het is een gedachte die al meerdere malen de basis voor een film was. Regisseur Fernando Meirelles probeert in de internationale film 360 ook verschillende levens te verbinden, maar raakt de draad al snel kwijt.

In 360 staat er geen gebeurtenis centraal, maar één thema. Uiteindelijk gaat het in alle verhaallijnen over verlangen. Jude Law’s personage is een zakenman die een afspraak maakt met een callgirl (Lucia Siposova), terwijl zijn vrouw (Rachel Weisz) vreemdgaat met een jonge fotograaf. Anthony Hopkins speelt een man die erachter probeert te komen wat er met zijn dochter is gebeurd nadat zij wegliep vanwege zijn affaire. Onderweg komt hij een jonge vrouw tegen die zojuist haar vriend, de fotograaf, heeft verlaten na zijn overspel. Dan is er nog een tandarts die verliefd is op zijn assistente, die op haar beurt weer getrouwd is met een foute Rus.

Dat zijn niet eens alle verhaallijnen. Meirelles wil (te) veel vertellen in 360, maar zegt daardoor eigenlijk vrij weinig. De film is een verzameling van losse verhalen die gedomineerd worden door vreemdgangers en louche zakenmannen. Zoals de titel al verraadt, speelt 360 zich ook nog eens af op verschillende plekken. De hoofdpersonages bevinden zich onder andere in Londen, Wenen en Phoenix en zijn zelfs op deze afstanden met elkaar verbonden.

Dit voornamelijk door clichés als mensen langs elkaar heen laten lopen die elkaar niet kennen, maar toch via via een connectie hebben. Ook laat Meirelles vier van zijn personages tegelijk een nachtlampje uitdoen terwijl ze zich in de verschillende wereldsteden bevinden. Het zijn makkelijke trucs om een verband te scheppen. Maar door het te veel aan geforceerde connecties wordt het verwarrend en komen er zo nu en dan gebeurtenissen uit de lucht vallen.

Met het acteerwerk is niets mis. Acteurs als Anthony Hopkins en Jude Law kunnen weinig verkeerd doen en worden aangevuld door acteurs die allemaal in hun eigen land geroemd worden. Toch kan de film nauwelijks boeien. Er zijn zoveel personages dat er niet één echt diepte meekrijgt. Ben Foster die een net vrijgelaten seksdelinquent speelt, is alleen maar een engerd en waarom Jude Law zijn personage eerst afstandelijk is om vervolgens weer hevig verliefd te worden op zijn vrouw is onduidelijk.

360 is gebaseerd op het toneelstuk La Ronde. Meirelles haalde zijn belangrijkste truc uit dat toneelstuk. Hij laat zijn verfilming op vrijwel dezelfde manier beginnen en eindigen. Hiermee denkt hij zijn film rond en samenhangend te maken, maar het is slechts een wanhopige poging daartoe. Het maken van een mozaïekfilm blijkt een kunst die Meirelles beter over kan laten aan regisseurs als Alejandro González Iñárritu (Babel) omdat hij het zelf niet onder de knie heeft.