22 Jump Street

Toen een jaar of vijf geleden werd aangekondigd dat er een film zou komen die gebaseerd was op 21 Jump Street, zorgde dat bij ondergetekende toch wel voor wat reserve. De populaire televieserie, die de doorbraak van Johnny Depp betekende, was een favoriet. En aan sommige jeugdherinneringen moet je simpelweg niet tornen.

Gelukkig bleek 21 Jump Street (de film) een heel andere insteek te hebben dan 21 Jump Street (de serie). Waar de serie vooral was ingestoken op drama, bleek de film een aanstekelijke combinatie van actie en humor die ook nog eens uitstekend werkte. Niet in de laatste plaats door de samenwerking tussen Jonah Hill en Channing Tatum. Toen werd aangekondigd dat zij opnieuw mochten opdraven als undercover politieagenten Schmidt en Jenko, waren de reserves dan ook al een stuk minder.

Na de succesvolle operatie op de middelbare school uit de eerste film, mogen Schmidt en Jenko 'echt' politiewerk doen. Dat gaat ze alleen een stuk minder goed af, een operatie waarbij ze het hebben gemund op topcrimineel Ghost (Peter Stormare) loopt volledig in het honderd. Politiecommandant Hardy (Nick Offerman) wijst ze daarom een nieuwe undercoveroperatie toe. Dit keer niet op de middelbare school, maar op de universiteit. Met veel geavanceerde middelen, want het budget van de door Captain Dickson (Ice Cube) geleide eenheid is flink verhoogd.

Schmidt en Jenko melden zich wederom als de broers Doug en Brad McQuaid op MC State. Daar heeft de nieuwe partydrug WHYPHY een eerste dodelijk slachtoffer gemaakt. Aan de twee agenten om uit te zoeken wie achter de productie en distributie ervan zit. Maar op MC State komen ook scheurtjes in de voorheen onbreekbare band tussen Schmidt en Jenko. Niet alleen hun opsporingskwaliteiten, maar ook zeker hun vriendschap komt op het spel te staan. Schmidt papt aan met de wonderschone Maya (Amber Stevens), terwijl de 'jocks' Jenko omarmen en hij uitgroeit tot sterspeler van het American Footballteam.

De vlijmscherpe humor en het gouden koppel Tatum/Hill zijn niet eens de grootste pluspunten van 22 Jump Street. Nee, de film is volledig wars van pretenties en neemt zichzelf geen moment serieus.  Met maar één doel: zorgen voor een kleine twee uur hilarisch vermaak. En dat lukt erg goed, misschien nog wel beter dan in de eerste film. Veelvuldig hinten regisseurs Phil Lord en Chris Miller - ondanks ook al succesvol met The LEGO Movie - dan ook naar meer delen in de serie. Zolang het films oplevert als de eerste twee delen uit een, als we de aftiteling mogen geloven, lange reeks, hebben wij daar geen enkel probleem mee.