21 & Over

Geplaatst: door Jamaica Vink

Jon Lucas en Scott Moore ken je vooral van de filmhit The Hangover (2009). De Amerikaanse schrijvers komen nu met hun regiedebuut: 21 & Over.

Miller (Miles Teller) en Casey (Skylar Astin) verrassen hun jeugdvriend Jeff Chang (Justin Chon) met een bezoekje op zijn universiteitscampus. Chang wordt namelijk 21 jaar - in de Verenigde Staten de leeftijd waarop je legitiem dronken mag worden - en dat is volgens hen reden voor een feestje. Alleen is Chang minder enthousiast. Hij wil vroeg naar bed, omdat hij de volgende dag een belangrijk sollicitatiegesprek op een medische school heeft.

Toch krijgt Miller hem zover om mee te gaan. “Eén biertje en dan ga ik naar huis”, zegt Chang vastberaden. Dat het mis gaat, is dan al duidelijk. Wat volgt? Een lange nacht vol feesten, alcohol, meiden en - hoe kan het ook anders - een hoop vernederingen en ongelukken. Vooral Chang weet zich flink te misdragen: hij pist over mensen heen terwijl hij op de bar van een kroeg staat en kotst alles onder tijdens een ritje op een rodeostier.

Dat de schrijvers van het succesvolle The Hangover achter deze komedie zitten, is duidelijk te zien. Zo begint 21 & Over ook met ‘de dag erna’. En zijn de hoofdrolspelers weer naar iets op zoek. Waar dit in The Hangover nog een persoon was, zoekt het gezelschap nu naar het huis van Jeff Chang. En proberen Miller en Casey - nadat ze een pistool in zijn broekzak hebben gevonden - erachter te komen wat er de afgelopen tijd met hun vriend gebeurd is.

Chang is inmiddels in een soort comateuze toestand geraakt door zijn vele alcoholische drankjes. Aan de hand van verschillende personages en gebeurtenissen worden Miller en Casey steeds dichter naar ‘hun doel’ geleid.

Is de film net zo geslaagd als The Hangover? Nee, dat niet. Er zitten te veel flauwe grappen in over zuipen, seks en vooral nationaliteiten. Van latino’s tot Aziaten en Serviërs. Iedereen wordt belachelijk gemaakt en de grappen zijn soms zelfs behoorlijk racistisch. En dan hebben we nog de nietszeggende dialogen. Met uitspraken als ‘It's like when an eskimo kills his first penguin’ en ‘If you were in Africa you would have to leave the village and not come back until you kill the bear.’

Toch hebben Lucas en Moore geen onaardige film gemaakt. Vooral als je rond de twintig jaar bent, zul je deze zuipkomedie zeker kunnen waarderen. En erger je je vast niet aan de zeer slechte grappen en de soms wat overdreven situaties waarin het jonge trio belandt.