21 Jump Street

door Alette Kreuze

21 Jump Street, Genres: Komedie, Aktie, Regie: Phil Lord, Christopher Miller, Acteurs: Jonah Hill, Channing Tatum, Ice Cube, Releasedatum: 21 juni 2012, Speelduur: 109 minuten.

Recensie 21 Jump Street

Wanneer je bent opgegroeid in de jaren tachtig, of gewoon series uit dit decennium kan waarderen, dan kan het niet anders dan dat je bekend bent met 21 Jump Street. De populaire politieserie was vier seizoenen lang op televisie te zien en markeerde de start van de carrière van Johnny Depp. Nu, in 2012, is er dan eindelijk een film gebaseerd op de serie. Deze probeert echter absoluut geen imitatie ervan te zijn, maar brengt er vooral een eerbetoon aan op zeer humoristische wijze.

Na de middelbare school besluiten Schmidt (Jonah Hill) en Jenko (Channing Tatum) zich aan te sluiten bij de politie. Dit verloopt echter niet zoals ze hadden verwacht en al snel worden ze door hun baas overgeplaatst naar een geheime eenheid op Jump Street. Door hun jeugdige verschijning worden ze hier undercover ingezet om op zoek te gaan naar een gevaarlijke bende die drugs verstrekt onder de kinderen van de lokale middelbare school.

Bij hun terugkeer naar de middelbare school, komen Schmidt en Jenko er al snel achter dat het er allemaal niet meer zo aan toe gaat als toen zij nog op school zaten. Zo is de sociale pikorde niet meer te vergelijken met vroeger. Hierdoor worden ze onverwachts opnieuw geconfronteerd met de onzekerheden die de tienerjaren met zich mee brengen en wordt hun vriendschap flink op de proef gesteld.

Het mooie aan 21 Jump Street is dat de film niet zijn best doet om de televisieserie te kopiëren, maar zijn eigen versie van het concept maakt. Voor de echte liefhebber zijn er echter wel veel referenties naar de serie in de film terug te vinden, maar deze worden voornamelijk met een vette knipoog en op zeer humoristische wijze benaderd.

Dit geldt ook voor de originele karakters van de serie. Deze zijn in de film enkel teruggebracht wanneer zij door de originele acteurs worden gespeeld en dit zal voor de fans een grote opluchting zijn. Zo kunnen zij onder andere uitkijken naar de terugkeer van agent Tom Hanson (Johnny Depp) en agent Doug Penhall (Peter DeLuise).

Channing Tatum wees de rol van Jenko tot twee keer toe af, totdat Jonah Hill hem uiteindelijk overhaalde het toch te doen. Hoewel Tatum over het algemeen niet bekend staat om zijn zeer sterke acteerkwaliteiten, blijkt hij inderdaad in deze rol goed op zijn plek te zijn en vormt hij een zeer sterk team met Jonah Hill. De film is dan ook van begin tot eind hilarisch, met als enig minpuntje dat het grove taalgebruik af en toe iets overdadig is en daardoor wat irritant kan overkomen.

Uiteindelijk is 21 Jump Street een geweldige komedie die geen moment verslapt en je als kijker echt weet te entertainen. Tatum en Hill zijn een perfecte combinatie en houden elkaar goed in balans. Voeg daar nog eens de terugkeer van een aantal geliefde karakters uit de serie aan toe, en je hebt een geweldig komedie die een bezoekje meer dan waard is als je bijna twee uur lang goed wil lachen.