Ouwe rot Sir Ridley Scott

  • Geboortedatum30 november 1937
  • GeboorteplaatsSouth Shields, Groot-Brittannië
  • Bekende filmsRobin Hood (2010), Body of Lies (2008), American Gangster (2007), Kingdom of Heaven (2005), Matchstick Men (2003), Black Hawk Down (2001), Hannibal (2001), Gladiator (2000), G.I. Jane (1997), Thelma & Louise (1991), Legend (1985), Blade Runner (1982), Alien (1979).
  • AwardsOscarnominaties: Black Hawk Down (2002), Gladiator (2001) (won wel beste film, maar niet beste regie), Thelma & Louise (1992).

Na dertig jaar keert Ridley Scott dan eindelijk terug naar het sciencefictiongenre. De eerste informatie omtrent zijn Blade Runner-sequel sijpelt langzaam binnen terwijl Prometheus nu in de bioscoop te zien is. En dan zijn wij het eigenlijk gewoon aan onze stand verplicht om Sir Ridley in de spotlights te zetten.

Scott maakt zich niet meer zo snel druk. Als reclamemaker in de jaren zeventig was hij nog ontzettend kieskeurig wat betreft filmprojecten, maar inmiddels is hij het type “seen it all, done it all” filmmaker die non stop aan het werk is. Hij heeft een eigen productiebedrijf (waar broer Tony en verschillende andere familieleden werkzaam zijn) en pakt bijna elk jaar een nieuw project aan als regisseur. Dat er af en toe één tussenzit die ondermaats presteert interesseert hem niet. Of zoals hij het zelf ooit zei: “ik ben bezig met het maken van films, niet met het ontwikkelen van een geneesmiddel voor kanker.”

Van snel projecten afraffelen is echter geen sprake. Integendeel, elke film krijgt zijn volledige aandacht: van de zelfgemaakte storyboards die er bijvoorbeeld voor zorgden dat Fox destijds het budget voor Alien besloot te verdubbelen tot aan dvd-releases waarvoor hij moeiteloos de commentaartracks volpraat. Blade Runner verbindt zijn naam definitief aan sciencefiction, terwijl hij zelf zegt meer te houden van geschiedenis dan van fictie. Zie daarvoor latere historische epossen als Gladiator en Kingdom of Heaven, maar ook zijn allereerste film The Duellists speelt zich af aan het begin van de negentiende eeuw.

Science Friction
The Duellists is dan wel zijn vergeten debuut, met het oog op Prometheus kunnen we niet om Alien heen. Scott ziet zijn tweede film als de anti Star Wars: geen mythisch sprookje met avonturiers in de ruimte, maar “vrachtwagenchauffeurs in smerige werkkleding” die toevallig ook astronaut zijn. De screening die hij bijwoont in Dallas is inmiddels bijna legendarisch: verschillende vrouwen rennen schreeuwend de zaal uit tijdens de “chestburster” scène en een medewerker valt flauw na de onthoofding van het personage gespeeld door Ian Holm.... al met al genoeg bewijs voor Scott dat de film naar behoren werkt.

Met Blade Runner is Scott de eerste regisseur die een verhaal van Philip K. Dick verfilmd krijgt. Dick ziet de eerste twintig minuten van de werkprint, maar overlijdt vlak voor de première. Inmiddels is hij samen met Stephen King één van de meest verfilmde boekenschrijvers ooit. De prent wordt nu gezien als één van de beste sciencefictionfilms aller tijden, maar de opvolger van Alien gaat keihard onderuit ten tijde van release: bijna niemand ziet Blade Runner in de bioscoop. Ook de critici zijn verdeeld: de film zou “te complex” zijn, hoewel Scott zelf het ziet als een vrij standaard “jager wordt verliefd op prooi” verhaal.

Director's Cut
Scott wisselt daarna altijd successen af met mindere films. Hij maakt met Legend zijn eigen live-action Disney-sprookje dat, net als later Black Rain, wat lauwtjes wordt ontvangen. Het succes van Thelma & Louise, nadat hij geen vrouw kan vinden die het wil verfilmen, laat hem weer meetellen. White Squall, 1492 en G.I. Jane (met een post-Striptease Demi Moore) zullen vervolgens weinig mensen zijn bijgebleven, maar het Oscarwinnende Gladiator dan weer wel. Die film is ook het begin van een werkrelatie met Russell Crowe, maar zeker niet alle films van het tweetal (A Good Year) groeien uit tot grote successen.

Sommige minder succesvolle films kregen ook te maken met studio-interventie. Over de moeizame productie en vele verschillende versies van Blade Runner (met of zonder happy end, voice over of eenhoorn) zijn inmiddels boeken volgeschreven. Pas in 2007 wordt de film echt in ere hersteld met een door Scott goedgekeurde definitieve versie. De bioscoopversie van Kingdom of Heaven wordt met 45 minuten ingekort, maar krijgt als director’s cut op dvd veel betere kritieken. Van Prometheus hoeven we later geen uitgebreidere versie te verwachten, volgens Fox is de bioscoopfilm precies de versie zoals de regisseur hem wil hebben.

Prometheus is volgens Scott geen officiële Alien-film, maar daar lijkt over getwist te kunnen worden: de lettering van de titel, de productiecredits van Giler en Hill, de Space Jockey, Michael Fassbender die als robot David het ABC-schema ingezet door Ian Holm, Lance Henriksen en Winona Ryder voortzet.... zelfs de Zwitserse surrealist Giger is voor het eerst sinds Alien 3 weer van de partij om de buitenaardse omgeving te voorzien van zijn biomechanische fetisj. Uiteraard zal het moeilijk zijn om de klassieke horrorfilm te toppen, maar als iemand het zou moeten kunnen......

Een fanmade teaser voor Alien precies in de stijl van de onderstaande teaser voor Prometheus

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.