Frank Darabont: wat kan-ie zonder Stephen King?

  • Geboortedatum28 januari 1959
  • GeboorteplaatsMontp√©liard, Doubs, Frankrijk
  • Bekende filmsThe Mist (regie en scenario) (2007), The Majestic (regie) (2001), Young Indiana Jones (scenarios) (1999), Frankenstein (scenario) (1994), The Shawshank Redemption (regie en scenario) (1994), The Fly II (scenario) (1989), The Blob (scenario) (1988), A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (scenario) (1987).
  • AwardsOscarnominaties: The Green Mile (beste film en beste scenario) (2000), The Shawshank Redemption (beste scenario). Golden Globenominaties: The Shawshank Redemption (beste scenario).

Voor slechts een schamele dollar mogen jonge filmmakers de rechten van een short story van Stephen King kopen. Zo kon een twintigjarige Frank Darabont in 1983 zijn kortverhaal The Woman in the Room verfilmen. Later zou hij nog drie andere verhalen van King op het witte doek tot leven brengen, waaronder The Shawshank Redemption en The Green Mile.

Darabont met Stephen King en Tom Hanks in de executiekamer op de set van The Green Mile

Guerilla's in de mist
Zijn laatste King-adaptatie dateert alweer uit 2007. Deze boekverfilming van het horrorverhaal The Mistkreeg Darabont maar met moeite van de grond. Het oorspronkelijke verhaal van King heeft een open einde en daarom bedacht Darabont een eigen slotstuk voor zijn film. Die donkere en depressieve finale weerhield menig filmstudio ervan om de benodigde dertig miljoen dollar te investeren. Darabont wilde het slotstuk van de film echter onder geen beding aanpassen en sloot uiteindelijk een compromis met filmstudio Dimension. De film zou uiteindelijk gemaakt worden voor vijftien miljoen dollar met het door Darabont bedachte einde intact.

Om geld uit te sparen besloot hij de film “guerilla-style” te schieten als een documentaire: weinig voorbereiding en veel shots uit de losse pols. Een behoorlijke verandering voor een filmmaker als Darabont, die regelmatig Kubrick aanhaalt als zijn grote idool en net als hem vaak eindeloos aandacht wil besteden aan de compositie van elk shot. Gelukkig had hij al enige ervaring met deze aparte filmstijl: hij regisseerde eerder een aflevering van de politieserie The Shield die op een soortgelijke manier wordt opgenomen. Darabont zou uiteindelijk een groot gedeelte van de filmploeg van die serie gebruiken op de set van The Mist.

Darabont met Stephen King bij de première van The Mist in New York

Verlost van horror
Een griezelfilm als The Mist leek voor Darabont onvermijdelijk want net als veel andere hedendaagse regisseurs zoals Peter Jackson (Bad Taste) en Sam Raimi (Evil Dead) kende ook hij zijn start in het horrorgenre. In de jaren tachtig werkt hij aan de scripts voor onder andere A Nightmare on Elm Street 3 en de remake van The Blob. Beide films worden geregisseerd door zijn goede vriend Chuck Russell. Darabont bedenkt onder andere de huiveringwekkende scène in de derde Nightmare-film waarin Freddy Krueger bij één van zijn slachtoffers de aderen uit zijn lijf trekt om vervolgens als een poppenspeler hem daaraan rond te laten paraderen.

Frank Darabont samen met zijn 'gevangenen' op de set van The Shawshank Redemption

Zijn eigen regiedebuut heeft weinig met horror te maken, of het moet de oorspronkelijke ontvangst door het grote publiek zijn. Het gevangenisdrama The Shawshank Redemption flopt namelijk ondanks een zevental Oscarnominaties, maar wordt gelukkig later op video een regelrechte klassieker. Zijn volgende gevangenisdrama The Green Mile doet het, mede door de starpower van Tom Hanks, in de bioscoop een stuk beter. Hoewel zijn derde film The Majestic, met in de hoofdrol Jim Carrey, vervolgens door veel critici gekraakt wordt, is Darabont nog altijd net zo trots op die film als dat hij is op Shawshank en The Green Mile.

Raiders of the Lost Script
Ondanks verschillende successen kan Darabont nog steeds niet elk script meteen verfilmen. In een interview met ShockTillYouDrop.com legt hij uit dat studiobazen simpelweg weinig vertrouwen hebben in het iets complexere materiaal: “Een studiobaas noemt een script dan één van de slimste en best geschreven scripts die hij ooit heeft gelezen, maar wijst vervolgens het als geheel af omdat het versimpelt moet worden voor de grote massa.”

Darabont met Jim Carrey op de set van The Majestic

Darabont heeft dus lang niet alleen positieve ervaringen gehad met het pitchen van filmscripts. De meest bekende afwijzing kwam van George Lucas, voor wie hij al eerder televisiescenario’s van Young Indiana Jones schreef. Lucas verwees een door hem geschreven script voor de vierde Indiana Jones-film waar Spielberg wel heil in zag naar de prullenbak. Het Indy-script van Darabont, getiteld Indiana Jones and the City of the Gods, is inmiddels voor de echte Indy-fans nog wel online te lezen.

Momenteel probeert hij zijn droomproject, een bewerking van het boek Fahrenheit 451 dat al ooit eerder werd verfilmd door François Truffaut, van de grond te krijgen. Ook heeft hij nog de rechten van King’s horrorverhalen The Long Walk en The Monkey in zijn bezit. En als studio’s daar geen brood in zien? Dan kan hij altijd King nog proberen over te halen om weer een gevangenisdrama te schrijven.

Darabont legt uit waar het nu precies mis ging tussen hem en George Lucas

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.