Barry Sonnenfeld: van sexfilms tot Spielberg

  • Geboortedatum1 april 1953
  • GeboorteplaatsNew York, Verenigde Staten
  • Bekende filmsAls regisseur: RV (2006), Men in Black II (2002), Big Trouble (2002), Wild Wild West (1999), Men in Black (1997), Get Shorty (1995), Addams Family Values (1993), For Love or Money (1993), The Addams Family (1991). Als cinematograaf: Misery (1990), Miller’s Crossing (1990), When Harry Met Sally (1989), Big (1988), Raising Arizona (1987), Blood Simple (1984).
  • AwardsEmmy: Pushing Daisies (2007).

Net als ‘onze’ Jan de Bont was hij een cinematograaf wiens regiedebuut een hit werd. In tegenstelling tot De Bont wist hij die eerste succesfilm ook een waardige sequel te geven. Een derde Addams Family kwam er daarna niet meer van, wel maakt Barry Sonnenfeld nu zijn Men in Black-trilogie compleet. Volgende week in de bios!

Sonnenfeld heeft als geboren New Yorker een hekel aan Los Angeles, de plek waar hij voornamelijk werkzaam is. En nog vreemder: hij heeft als regisseur een hekel aan acteurs, een hekel die stamt uit zijn periode als cinematograaf. Acteurs stonden tijdens de opnamen altijd op andere plekken dan tijdens de repetities en gooiden zo alle gemaakte plannen omtrent zijn belichting in de war. En als je Sonnenfeld ooit hebt horen praten over camerawerk dan weet je dat goede belichting als een leidraad door zijn gehele carrière heenloopt. Een carrière die een hele aparte start kende...

Jan de Bont schoot genoeg seksueel getinte scènes voor Paul Verhoeven, maar dat is niets vergeleken met de start van Sonnenfeld. Om zijn gloednieuwe en peperdure camera af te kunnen betalen pakt hij een baantje aan als cameraman op een pornoset. In slechts negen dagen tijd schiet hij maar liefst evenzoveel ‘avondvullende’ seksfilms, kris kras door elkaar. Daarna heeft hij al snel genoeg van het genre: in een interview vertelt Sonnenfeld zelfs (hopelijk voor hem) half grappend dat hij op de set zoveel smerigheid meemaakte dat hij vervolgens een half jaar lang geen erectie meer kon krijgen.

Struck by lighting
Na de seksfilms werkt hij aan de Oscargenomineerde documentaire In Our Water en komt hij in contact met Joel Coen. Joel en broer Ethan proberen dan hun eerste script Blood Simple te verfilmen en huren Sonnenfeld in (voor honderd dollar per dag) om eerst een trailer te schieten. Op die manier kunnen potentiële investeerders zien waar ze hun geld insteken. Sonnenfeld neemt ook het camerawerk voor de uiteindelijke film op zich en werkt daarna nog twee keer samen met de Coens. Zelf ziet hij Miller’s Crossing als zijn beste werk voor de broertjes omdat die prent volgens hem de “beste belichting uit zijn carrière” bevat.

Morbide humor in Addams Family Values

Sonnenfeld werkt als DP nog aan films als Big en Misery en krijgt dan van producer Scott Rudin het script voor The Addams Family toegeschoven. Pas wanneer alle slechte grappen (The Thing kijkt onder een jurk!) verwijderd zijn is hij bereid om het te verfilmen. Maar dan wel helemaal op zijn eigen manier. Hij baseert de belichting van de disfunctionele gezinsleden die onvoorwaardelijk van elkaar houden niet op realisme, maar op de personages zelf. Zo heeft Anjelica Huston als Morticia altijd haar eigen belichting alsof ze een filmster uit de jaren dertig is, ongeacht waar ze zich in een scène bevindt.

Serieus grappig
Ondanks dat zijn werk wel eens verward wordt met dat van Tim Burton, vooral The Addams Family en de pilot van Pushing Daisies, gaat het succes van de eerste films van Sonnenfeld niet onopgemerkt voorbij. Hij mag voor Steven Spielberg Men in Black regisseren nadat de producers aangeven onder de indruk te zijn van beide Addams Family-films. Will Smith wordt gecast op advies van Sonnenfelds vrouw en muze die een enorme fan is van The Fresh Prince of Bel Air. Maar voordat de cast en crew aan de opnamen kunnen beginnen moet eerst nog een andere film afgerond worden....

Get Shorty is nog zo’n komedie die werkt omdat veel personages niet doorhebben dat ze in een lachfilm zitten. Even om aan te geven hoe snel een project in Hollywood van de grond kan komen: Sonnenfeld belt na het lezen van het boek Danny DeVito met de mededeling dat hij de rechten zou moeten kopen. DeVito’s onmiddellijke reactie: “prima, ik koop het, ik speel de hoofdrol en jij regisseert.” Zijn hoofdrol zou door regieverplichtingen aan Matilda veranderen in een bijrol, maar ook met de casting van John Travolta (dan net klaar met Pulp Fiction) wordt Get Shorty één van de betere Elmore Leonard-verfilmingen.

Met Wild Wild West breekt Sonnenfeld zijn eigen regel: nooit twee komische acteurs naast elkaar zetten. Men in Black is grappig juist omdat Tommy Lee Jones niet grappig is, maar in de scifi-western ontbreekt een gelijksoortige chemie tussen Will Smith en Kevin Kline. De flop verslechtert zijn relatie met Smith: hij wordt als regisseur van Ali vervangen door Michael Mann, maar uiteindelijk wordt alles bijgelegd op de set van Men in Black II. En een derde Men in Black betekent ook weer een derde samenwerking met Smith en Jones. Sonnenfeld heeft misschien dan toch niet aan alle acteurs een even grote hekel.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.