Alfred Hitchcock, The Master of Suspense

Geplaatst:

door Roy van der Lee

  • Geboortedatum13 augustus 1899
  • GeboorteplaatsLonden, Engeland
  • Bekende filmsStrangers on a train (1951), Dial M for Murder (1954), Rear Window (1954), Vertigo(1958), North by Northwest (1959), Psycho (196) en The Birds (1963).
  • AwardsIrving G. Thalber Memorial Award van The Academy en een Lifetime Achievement Award van The Directors Guild of America. Verder o.a. genomineerd voor vijf Oscars en drie Gouden Palmen

De films van Quentin Tarantino, Brian De Palma en Steven Spielberg zouden niet hetzelfde zijn geweest zonder het werk van één man: Alfred Hitchcock. The Master of Suspense maakte de beste film-noirs en stond aan de wieg van de moderne thriller. Geen regisseur na hem was zo invloedrijk als Hitch. Niet voor niets komt er een biopic aan, en mag zijn Vertigo zich tien jaar lang de Beste Film noemen.

Alfred Hitchcock werd geboren op 13 augustus 1899 als jongste in een gezin van drie kinderen. Een kleine twintig jaar later zette hij in Duitsland zijn eerste stappen in de filmwereld, als tekenenaar van titelkaarten in stomme films. Het expressionistische werk dat hij daar zeg, inspireerde hem om zelf ook achter de camera plaats te nemen. Hij zag zijn kans schoon toen hij de Engelse film Always tell your Wife mocht afmaken, door ziekte van de oorspronkelijke regisseur.

Het duurde daarna niet lang voordat Hitchcock doorhad waar zijn kwaliteit lag: het maken van thrillers. Daarin gebruikte hij veel elementen uit zijn eigen jeugd. Hitch werd namelijk opgevoed door zijn labiele moeder, die hem naar een strenge kostschool stuurde. Ook liet ze haar zoon gedurende een paar minuten door een bevriende agent opsluiten in een politiecel nadat hij haar kwaad had gemaakt. In veel van zijn werk is daarom een gestoorde moederfiguur terug te vinden. Net zoals een angst voor autoriteitsfiguren en de kerk als locatie voor nare gebeurtenissen.  

Het Britse werk viel onder de aandacht van de Amerikaanse super-producer David O. Selznick, die Hitch in 1940 naar Amerika haalde. Zijn eerste film aan de andere kant van de grote plas, Rebecca, won gelijk een Oscar. In de jaren daarna bleef hij in hoog tempo films afleveren. Hitchcock voelde zich echter opgesloten binnen het Amerikaanse studio-systeem, waarin de producer het laatste woord had. Door zijn succes kon hij zich echter steeds meer vrijheden permitteren. Zijn beste periode brak aan in de jaren ’50, toen hij meesterwerken als Strangers on a Train, Dial M for Murder, Rear Window, Vertigo, North by Northwest, Psycho en The Birds afleverde. De moderne thriller was uitgevonden en ook het horrorgenre zou dankzij Hitch nooit meer hetzelfde zijn.

Het meest memorabel is waarschijnlijk Psycho uit 1960. De legendarische douchescène, waarin de ogenschijnlijke hoofdrolspeelster van de film compleet onverwacht en gruwelijk wordt vermoord, was destijds een ongekende senstatie. Als geen ander wist hij zijn publiek te bespelen en ze op het puntje van hun stoel te krijgen. Maar ook op technisch vlak was hij revolutionair. Kijk alleen al naar het door hem bedachte Vertigo-shot om hoogtevrees in beeld te brengen. Of de vernieuwende projectie waarmee de vogels uit The Birds behoorlijk realistisch de bioscoopzaal in vlogen. 

Succesvolle formule
In vrijwel alle films van Alfred Hitchcock komen dezelfde thema’s terug. Vaak handelt de plot over een op het oog doodnormale man waarmee het publiek zich eenvoudig kan identificeren. Zonder dat hij er zelf wat aan kan doen, belandt deze figuur in een penibele situatie en moet hij vluchten voor zijn leven. Ook strooien zijn acteurs vaak met seksuele innuendo's en zijn er de nodige Freudiaanse motieven terug te vinden. Denk aan de verknipte relatie met een moederfiguur of castratieangst. 

Een ander herkenbaar aspect van zijn films zijn de decors. Hitchcock had er een hekel aan om op locatie te filmen, omdat hij daar niet de volledige controle had over de set. In sommige van zijn films is alleen nét wat te goed te zien dat de acteurs in een studio staan. De angst om de controle te verliezen was slechts een van de vele fobieën waarmee Hitch zou hebben rondgelopen. Zo schijnt hij verder onder meer hypochonder te zijn geweest. 

Grote ster
Om zijn schurken, helden en femme fatales tot leven te laten komen, gebruikte Hitchcock de grootse sterren van zijn tijd. Ingrid Bergman, James Stewart en Cary Grant zijn slechts enkele grootheden die vaak met hem samenwerkten. Hij stond erom bekend zijn acteurs niet al te best te behandelen. Hitch vond dat zij gewoon hun rollen moesten spelen en verder hun mond dienden te houden. Ze waren slechts een middel van de regisseur om het verhaal verteld te krijgen. Het leger blondines dat hij inzette, had het daarbij het zwaarst. Naar verluidt kon hij amper van hen afblijven.

Een veel beter imago had hij bij het publiek. “Een film is pas goed als het de prijs van het etentje, het kaartje en de babysitter waard was”, zei hij. Hij vergaarde grote bekendheid door het tv-programma Alfred Hitchcock Presents, waarin korte thrillers werden vertoond. Zijn iconische, corpulente verschijning werd het meest herkenbare silhouet van Amerika. Het zorgde ervoor dat Hitchcock een van de eerste regisseurs was die op straat werd herkend.

Onzeker
Toch zorgde dat er niet voor dat Hitchcock erg gelukkig was. Door zijn overgewicht had hij weinig zelfvertrouwen. Volgens een hardnekkig gerucht vond hij zichzelf zó lelijk dat hij maar één keer seks had met zijn vrouw Alma Reville, die tevens betrokken was bij de montage van bijna al zijn films. Dat is ook de keer geweest dat hij dochter Patricia verwekte. 

In de nadagen van zijn carrière maakte Hitch nog een handvol lauw ontvangen thrillers. In 1976 verscheen zijn laatste in de zalen. Een jaar voor zijn overlijden werd The Master of Suspense tot ridder geslagen en ontving hij van het American Film Insitute een Lifetime Achievement Award. Heel Hollywood liep uit om de regisseur te feliciteren en feitelijk ook om afscheid van hem te nemen. Hitchcock stierf uiteindelijk in zijn slaap op 29 april 1980.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.