Joachim Trier over Oslo, August 31st

Geplaatst:

door Bart de Bruijn

Na Reprise uit 2008 is Oslo, August 31st de tweede lange speelfilm van de Deens-Noorse regisseur Joachim Trier (1974, Kopenhagen, foto boven). De film gaat over Anders, een jongen die probeert af te kicken in een verslavingskliniek en een dagje naar Oslo mag voor een sollicitatiegesprek. Die tijd gebruikt hij ook om vrienden uit zijn (drugs-)verleden op te zoeken. Naast Anders speelt de stad Oslo ook een grote rol.

Ben je fan van dit soort dagen? De hele dag interviews over een film die je in je hoofd al lang hebt afgesloten?
Ik heb de film nooit teruggekeken. Dus ja, het is maanden geleden dat ik er iets van gezien heb. Maar ik vind het wel interessant om te horen wat andere mensen van de film vonden, wat ze eruit hebben gehaald. Ik heb wel een bepaalde boodschap in de film willen stoppen, maar ik vind het bijzonder dat iedereen er iets anders van maakt.

Welke reacties hebben je verrast?
Ten eerste had ik niet verwacht dat de film zo veel goede reacties zou krijgen in Cannes (Oslo, August 31st werd opgenomen in het Un Certain Regard programma voor jong talent). Daarnaast is de film nogal persoonlijk en volgens mij typisch Noors. Nu hoorde ik laatst dat de film in Frankrijk al 150.000 bezoekers heeft getrokken, dat had ik nooit verwacht. Het thema blijkt universeel te zijn, er zit voor iedereen wel wat in wat ze herkennen.

De stad Oslo speelt een grote rol in de film. Had de film in een andere stad kunnen worden opgenomen?
Niet door mij. Dit was een film die ik al een tijdje wilde maken, maar ik had er uiteindelijk maar een jaar voor. Daardoor was het het handigst om het in een stad te laten spelen waar ik jaren heb gewoond. Ook komen er nog steeds dezelfde subgroepen voor als waar ik deel van heb uitgemaakt. Punkers, hipsters. Ik denk dat je een film waarin een stad zo'n grote rol speelt niet kan maken als je hem niet goed kent.

Joachim Trier ten tijde van zijn debuut Reprise.

Toen ik de film keek had ik juist het gevoel dat het door het universele thema in elke stad had kunnen spelen. Maar dit had dus niet net zo goed Amsterdam, August 31st kunnen zijn?
(lacht) Nee, laat die film maar door een echte Amsterdammer maken.

Anders, de hoofdpersoon van deze film, probeert af te kicken maar heeft duidelijk meer problemen. Wat zijn volgens jou de belangrijkste?
Anders lijdt aan een vorm van perfectionisme die ik veel zie. Hij gaat aan het begin van de film bijvoorbeeld naar een sollicitatiegesprek. Dat gaat vlekkeloos tot zijn drugsverleden ter sprake komt. Dan geeft hij het op en stormt naar buiten. Dat is iets wat ik vaker zie, mensen waarbij je denkt dat ze hun leven helemaal op orde hebben, maar die bij de kleinste tegenslag meteen helemaal ineenstorten.

Anders bezoekt kennissen die zich geen houding weten te geven en dan maar wat gaan grappen. Is dat een aanklacht tegen de manier waarop mensen met afkickende drugsverslaafden omgaan?
Nee, niet echt, want het is heel herkenbaar. Ze hebben Anders een tijd niet gezien. Het is alsof hij in het buitenland heeft gewoond en net terug is. Het is een soort gevoel van melancholie dan, je valt terug in het gedrag dat je vroeger samen met iemand vertoonde om de oude band weer te herstellen. En dan zijn dat vaak de leuke dingen, de grappen die je elkaar vertelde of zoals met zijn vriend Thomas quotes uit boeken. 

In Oslo, August 31st gaat Anders langs bij vrienden uit zijn verleden.

Dit is je tweede speelfilm. Heb je een bepaald soort films voor ogen dat je wil maken?
Nee, dat heb ik niet. Wat ik wel heel belangrijk vind is dat ik niemand na ga doen. Authenticiteit is heel belangrijk voor me. Je kan je wel laten inspireren door bijvoorbeeld de Franse Nouvelle Vague, maar dat doe je niet door al je acteurs blauwgestreepte truien aan te doen. Je moet er je eigen draai aan geven. Voor mij zal dramaturgie altijd heel belangrijk blijven en vooral geluid. Ik kom uit een omgeving waar veel muziek werd gemaakt en daardoor ben ik daar nu ook het meest kritisch op. Elk geluid moet precies kloppen. Daar kan ik soms uren mee zitten te pielen.

Blijft het wel puur film?
Er zijn mij wel televisieprojecten aangeboden, maar dat zie ik niet zo zitten als film. Film neemt een speciale plek in in de mediaconsumptie. Het populairst lijken op dit moment korte YouTube-filmpjes en series als de Sopranos die mensen zes seizoenen volgen. Film heeft een speciale plek daar tussenin. Het bijzondere van film vind ik dat bezoekers echt alleen aandacht voor het scherm hebben en niet tegelijk zitten te internetten. En je kan er leuke dingen mee doen, op een oog inzoomen wat de toeschouwers dan metersgroot geprojecteerd zien, dat kan met tv niet.

Anders Danielsen Lie speelt Anders in Oslo, August 31st. Hij had ook een hoofdrol in Triers debuut Reprise.

Iets heel anders, toen ik de naam Oslo, August 31st zag dacht ik meteen aan Anders Breivik en Utoya, misschien omdat de werkelijke datum buiten Noorwegen niet helemaal in het geheugen gegrift staat. Is het al tijd voor een Breivik-film of is het daar nog te vroeg voor?
Je bent niet de eerste die ik daar over hoor. Sinds 11 september is een stad met een datum erachter iets dat naar iets dramatisch hint. Dat besefte ik me niet helemaal toen ik de film maakte. Maar je moet weten dat de film al af was voor de verschrikkelijke daden van Breivik. Hij komt nu pas uit in Nederland, maar is al bijna een jaar af. Al denk ik dat het nog te vroeg is voor een Breivik-film. We zitten midden in het proces in de rechtbank. Elke dag komen er nieuwe gruwelijke details naar boven. Er moet tijd overheen gaan voor er met film iets mee gedaan kan worden. Op dit moment zie ik mezelf dat niet doen.

En een film waarin het op de achtergrond meespeelt, zoals Spike Lee's 25th Hour?
Oh, die films komen er zeker. Dit heeft zo'n impact gehad op Noorwegen, dat ga je merken in de Noorse film.

In een eerder interview wilde je niets kwijt over je volgende project, is het nu al tijd om een tipje van de sluier op te lichten?
Nee, nog niet. Het is een Amerikaans familiedrama, iets heel anders als wat ik tot nu toe heb gemaakt. We beginnen dit najaar met filmen.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.