Vijf keer essentieel Scarlett Johansson

Moest ze als Black Widow de spotlights in The Avengers en Captain America: The Winter Soldier nog delen met andere Marvel-helden en was ze in Her alleen te horen, vanaf vandaag is de focus weer volledig gericht op Scarlett Johansson. Zij speelt Lucy in de naar de hoofdpersoon vernoemde sci-fi actiefilm van Luc Besson.

Biedt ons mooi de gelegenheid om de eerste helft van haar inmiddels alweer twintig jaar durende carrière - in november wordt ze dertig - terug te brengen tot de vijf meest essentiële rollen uit de periode 1994-2004. Niet per se haar beste vijf films uit dat tijdperk, wel alle vijf de moeite meer dan waard.

The Horse Whisperer (1998)

De eerste film waarin Johansson werd opgemerkt door een groot publiek. Ze had daarvoor weliswaar al rolletjes in bijvoorbeeld debuut North - tegenover Elijah Wood - en Just Cause - als filmdochter van Sean Connery - en zelfs al een hoofdrol in Manny & Lo achter de rug. Deze film betekende echter voor de destijds 13-jarige Johansson het definitieve opstapje naar een glansrijke carrière als actrice.

Johansson geeft gestalte aan Grace MacLean, een onzeker tienermeisje dat graag paardrijdt met haar bestie Judith (Kate Bosworth). Tijdens één van die ritjes krijgen de twee meisjes een ongeluk waarbij Judith om het leven komt en Grace een deel van haar rechterbeen verliest. Ook haar paard Pilgrim raakt gewond. Grace' moeder Annie (Kristin Scott Thomas) besluit samen met Pilgrim en Grace naar Montana te reizen om de hulp van 'paardenfluisteraar' Tom Booker (Robert Redford, die ook regisseerde) in te roepen. 

Ghost World (2001)

ScarJo was in 2001 in drie grote producties te zien, maar The Man Who Wasn't There - met Billy Bob Thornton - en de Hongaarse film An American Rhapsody kregen, deels onterecht trouwens, beduidend minder (media-)aandacht dan deze fijne indiefilm. Ze schittert naast Thora Birch en Steve Buscemi in Terry Zwigoff's adaptatie van de comic van Daniel Clowes.

Johansson speelt Rebecca, of Becky, een sarcastische tiener die samen met haar beste vriendin Enid (Birch) schijt heeft aan de hele wereld. Die houding zorgt ervoor dat ze sowieso al de kloterigste bijbaantjes krijgen en daar ook nog vaak ontslagen worden. Wanneer de twee een grap proberen uit te halen met Seymour (Buscemi), komt vooral Enid tot nieuw inzicht.

De platenverzamelende kluizenaar fascineert het meisje, waardoor de twee beste vriendinnen steeds verder uit elkaar groeien. De carrière van Birch - die eerder bijvoorbeeld te zien was als Jane, de dochter van Lester Burnham in Amercan Beauty en als Liz in het bloedspannende The Hole - ging na Ghost World vooral bergafwaarts trouwens.

Lost In Translation (2003)

Misschien wel de meest essentiële film uit haar loopbaan. In dit minimalistische liefdesverhaal van Sofia Coppola - die een Oscar kreeg voor haar script - geeft Johansson gestalte aan Charlotte, de jonge, gedesillusioneerde vrouw van een in Tokio werkzame fotograaf (Giovanni Ribisi). Daar ontmoet ze Bob Harris (Bill Murray), een Amerikaanse acteur wiens hoogtepunt inmiddels alweer ver achter hem ligt. De enige klussen die hij nog kan krijgen, zijn reclamefilmpjes.

Omdat ze weinig beters te doen hebben én de taal niet spreken, besluiten de twee met elkaar op te trekken. Dat resulteert in een ongewone, maar bijzondere vriendschap. Johansson heeft niet veel tekst in Lost In Translation, haar lichaamstaal zegt eigenlijk alles. Het beeld van haar billen in een lichtroze onderbroekje staat bij vele (mannelijke) filmfans op het netvlies gebrand.

Girl With A Pearl Earring (2003)

Amper twee maanden na Lost In Translation scoort Johansson opnieuw met een rol waarin ze niet veel zegt. Ze verovert een rol in Peter Webbers regiedebuut, de pseudobiografische film over de Nederlandse schilder Johannes Vermeer (Colin Firth). Als zestienjarige boerendochter komt deze Griet als dienstmeisje te werken bij de kunstschilder en is daar getuige van een weinig gelukkig huwelijk.

Op aandringen van zijn beschermheer Pieter van Ruijven (Tom Wilkinson) laat Vermeer zijn dienstmeisje model zitten voor zijn beroemde schilderij Meisje met de Parel uit 1655. Dat brengt de artiest ernstig in de problemen, hij had zijn echtgenote Catharina (Essie Davis) nooit om toestemming gevraagd. Oh ja, en hij valt als een blok voor zijn model.

A Love Song For Bobby Long (2004)

Van de vijf films in dit overzicht waarschijnlijk de minst in het oog springende. En dat is doodzonde, want met deze film veroverde Johansson definitief het hart van schrijver dezes. Het was overigens één van de vijf grote films in 2004 waarin ze te zien was, al werd het door Shainee Gabel geregisseerde A Love Song For Bobby Long pas in juni 2005 uitgebracht in de Nederlandse bioscopen.

Net-twintiger Johansson was toen alweer bijna twee jaar ouder dan in de film, die in de zomer van 2003 werd afgerond. Ze speelt Pursy Will, een jonge vrouw die zich naar New Orleans spoedt wanneer ze hoort dat haar moeder overleden is. Wanneer ze daar aankomt blijkt deze al begraven en bewonen twee aan alcoholverslaafde vrienden van haar moeder het ouderlijk huis: Bobby Long (John Travolta) en Lawson Pines (Suits' Gabriel 'Harvey Specter' Macht). Bobby is een voormalig literatuurdocent, terwijl Lawson zegt bezig te zijn met een boek over zijn beste vriend.

Daarnaast beweren de twee dat Pursy's moeder het huis aan hen alledrie heeft nagelaten. De jonge vrouw besluit daarop, tegen de zin van Lawson en Bobby, bij de twee mannen in te trekken. Langzaam groeien de drie naar elkaar toe, terwijl Pursy steeds meer over haar moeder en haar eigen verleden te weten komt.

Toekomstmuziek

Met Lucy hebben we ons portie Scarlett Johansson voor dit jaar trouwens nog niet gehad. In september is ze nog te zien in achtereenvolgens Jon Favreau's Chef (4 september) en Under The Skin van Jonathan Glazer, dat op 16 oktober zijn Nederlandse première beleeft. In die laatste film zou - de momenteel zwangere - Johansson naar verluidt trouwens ook voor het eerst volledig naakt te zien zijn.

Volgend jaar april wacht vervolgens The Avengers: Age Of Ultron (foto hierboven), de tweede film van Joss Whedon rond het team. Ook zou Johansson gecast zijn voor Hail, Ceasar!, de komende film van de broers Joel en Ethan Coen die eind 2015 de bioscopen moet bereiken.