Vijf Best Picture Fails

Geplaatst: door de redactie

Oscarweekend! Wat betekent dat we naast pronostieken, favorietenlijstjes en toto's ook weer even terugblikken op eerdere edities van de Academy Awards. Daar valt immers altijd genoeg over te zeggen, na (bijna) 85 shows. 

Alle minder interessante categorieën daargelaten, komen we dan meestal bij de 'top-Oscars' uit: film, hoofdrollen, bijrollen, script, regie. De rest is toch allemaal nét wat minder belangrijk. Sound, editing, special effects - ze krijgen allemaal hun deel van de show en de standaard introotjes van deze categorieën ("we vergeten vaak dat...", "minstens zo belangrijk" zus en "waar zouden we zijn zonder" zo) raken zeker weten de waarheid - zet maar eens een film aan zonder geluid. Toch zijn de gouden beeldjes die écht tot de verbeelding spreken die voor de Grote Vijf. Vandaag willen we van die topcategorieën graag de OpperOscar nog eens uitlichten: Best Picture. Specifieker: wat er in die categorie zoal 'misgegaan' is in de geschiedenis van de AMPAS. Een Top Vijf van Fails zo je wil, natuurlijk voorzien van een stukje duiding. 

5 - A STREETCAR NAMED DESIRE  (1951)Oscar is niet vies van musicals - West Side Story, The Sound of Music, Chicago... Maar An American in Paris? In het jaar van Streetcar? Echt waar?

Inderdaad, toen Marlon Brando maar weer eens liet zien de mogelijk meest legendarische acteur aller tijden te zijn, besloot de Academy zijn toneelschoolbepalende visie op de leading man ('Brando is easily the best thing to happen to cinema since Technicolor') volledig te negeren, zelfs toen alle drie de andere acteerbeeldjes dat jaar naar zijn co-stars gingen. En ondanks het feit dat een aantal scènes met Brando het filmdoek daadwerkelijk* vlam deed vatten...(*vooruit, geruchten). En waar Best Picture-vergissingen nog wel eens gecompenseerd worden door in ieder geval de hoofdrol te belonen (zie, bijvoorbeeld, De Niro voor Raging Bull en Day-Lewis voor There Will Be Blood), faalde de Academy hier op beide fronten...

4 - THE DARK KNIGHT (2008)De meest interessante schrijver/regisseur de laatste jaren actief? Check. De best geschreven misdaadsaga sinds Goodfellas? Check. De meest memorabele mannelijke bijrol in decennia? Check. Deze stripverfilming heeft het allemaal, and then some. Opgeteld één van de meest indrukwekkende films van deze eeuw, en een behoorlijke partij voor de 2009 Awards...

Oh, wacht. The Dark Knight werd niet eens in de Best Picture-categorie genomineerd.

3 - DOUBLE INDEMNITY (1944)Als 1942 ons iets geleerd heeft, behalve de marginale levenslessen vanaf het geopolitieke toneel, is het dat Oscar geen fan is van film noir. In het jaar dat Citizen Kane kapotgenegeerd werd, moest namelijk ook The Maltese Falcon (detectiveklassieker der detectiveklassieker) het ontzien - door te verliezen van How Green Was My Valley. Als Sam Spade al niet kan winnen...

...Wie moet het dan nog proberen? In ieder geval niet Edward G. Robinson, die een aantal jaar later schitterde in niemand minder dan Billy Wilder's Double Indemnity (film noir klassiekert der film noir klassiekerts), want in dat jaar was het opnieuw aan een musical - Bing Crosby's Going My Way. Een titel die doet vermoeden dat Oscar écht maar wat deed dat jaar.

2 - THE PULP REDEMPTION (1994)De Oscars van 1995 hadden misschien wel de mooiste eindstrijd tot nu toe op het toneel staan. Wat een luxe positie, een muntje op mogen gooien tussen een nagenoeg foutloze follow-up van het debuut dat van Tarantino de meest invloedrijke (en popcultureel aanbeden) regisseur van de jaren '90 maakte enerzijds, en Darabont's geniale vertaling van Stephen King's novelle, die in latere jaren de onbetwiste nummer één van zowel Empire lezers als IMDb-voters zou worden, anderzijds.

Niet sinds Chinatown het op mocht nemen tegen Part II van The Godfather was de topcategorie zo rijk bedeeld. Pulp Fiction of Shawshank Redemption, Shawshank Redemption of Pulp Fiction, filmfans wereldwijd zouden er snel achterkomen. Ladies and gentlemen, the envelope please. The 1995 Best Picture Oscar goes to…

...deze gast

1* - SAVING PRIVATE RYAN (1997)
ÉÉN. Met een sterretje, zelfs. Want wie besloten heeft dat Shakespeare In Love met al het Oscargoud moest gaan slepen waar Spielberg en de zijnen de Franse stranden voor bestormden, die mag dat toch nog eens uit komen leggen... 

DISCLAIMER: Neem, los van de stuitende subjectiviteit van deze lijst, even mee dat we Martin Scorsese buiten beschouwing hebben gelaten in bovenstaand overzicht. Het leek ons wat ver gaan om een top vijf met drie titels van één regisseur op te maken. Want laten we wel wezen, in de jaren dat Rocky, Ordinary People en Dances With Wolves wonnen van respectievelijk Taxi Driver, Raging Bull en Goodfellas, ging er iets Heel Erg Mis... Zestien jaar na laatstgenoemde werd dat 'even' rechtgezet met Best Picture en Best Director voor The Departed - too little, too late, Oscar. Ga maar even in de hoek staan.

KIJK HIER VOOR EEN OVERZICHT VAN ALLE OSCARFILMS VAN ZONDAGAVOND