Verslag: de avond van de filmmuziek

Geplaatst:

door Ellen van den Braak

Afgelopen donderdag en vrijdag was alweer de derde editie van de Avond van de Filmmuziek. In het Concertgebouw in Amsterdam nam het Metropole Orkest plaats om het publiek te ontroeren met de beste soundtracks uit de filmgeschiedenis. Filmpjekijken.com was uitgenodigd om erbij te zijn.

De avond begint goed met een walking diner. Ongeacht wat ze serveren is het een uitstekend diner, simpelweg omdat het in het Concertgebouw plaatsvindt. Het Concertgebouw in Amsterdam is zo waanzinnig mooi dat daarbinnen zijn al als een privilege voelt. Daarnaast wordt het diner bijgestaan door de violist Edmon Fokker-van Crayenstein. Geen onplezierige manier om te dineren.

Het orkest wordt dit jaar begeleid door Grammy Award-winnaar Vince Mendoza. Onder zijn rustige, besliste begeleiding weet het orkest de mooiste muziekstukken neer te zetten. Het publiek zelf wordt door de avond geleid door BNN/Vara’s Eric Corton. Hoewel Corton druk overkomt en zijn introducties op de muziekstukken soms ellendig lang zijn, weet hij toch muziek te combineren met vermakelijke, persoonlijke verhalen.

Het eerste deel van het programma is gevarieerd. Van nieuw naar oud, van rustig en subtiel naar groots en bombastisch, alles komt voorbij. Uitspringers zijn het stuk uit SPECTRE, de nieuwe James Bond-film die deze maand uitkomt op blu-ray en dvd, en het stuk van Quentin Tarantino’s nieuwste western, The Hateful Eight. Het Metropole Orkest weet perfect te laten horen waarom Ennio Morricone, componist van de soundtrack van The Hateful Eight, zijn Oscar voor beste Filmmuziek dubbel en dwars heeft verdiend.

Het scherm wat de muziek begeleidt met fragmenten uit de desbetreffende film is prettig, maar de beelden kunnen beter afgestemd worden op de muziekstukken. Nu passen ze net niet, en komen ze soms haast amateuristisch over.

Het tweede deel van de avond staat geheel in het teken van één van de grootste filmcomponisten aller tijden. Het was een complete ode aan John Williams. De man heeft al zoveel toegevoegd aan grote klassiekers door ze een tijdloze score te geven, dat een geheel deel van een orkestconcert zo gevuld is. Veel van Williams’ creaties zijn zo iconisch dat ze aan de hand van de eerste noten al meteen herkend kunnen worden.

Soundtracks als die van Jurassic Park en Indiana Jones zijn in de films haast een personage op zichzelf. De absolute favoriet van de avond is echter het repertoire aan Star Wars-muziek. Maar liefst drie stukken uit de geliefde filmserie komen achter elkaar voorbij en weten het publiek te vervoeren naar avonturen aan boord van de Millennium Falcon.

Dit alles gepaard met de prachtige zaal in het Concertgebouw zet het Metropole Orkest een avond neer die menig mens zal aanspreken. Het is dan ook opvallend hoe jong en oud door elkaar zit door het publiek. Ondanks de leeftijdsverschillen is er geen verschil in hoeveel iedereen geniet van de muziek waar ze zo bekend mee zijn. De Avond van de Filmmuziek is ook dit jaar een groot succes.