Sequels in kaart gebracht

Het is algemeen bekend dat de meeste sequels nooit zo goed zijn als de originele films. Toch weerhoudt dat Hollywood er niet van om vervolgfilms te blijven produceren. In 2011 hebben de filmstudio’s zelfs een nieuw record gevestigd. Ze brachten maar liefst 27 sequels uit dat jaar (het oude record was 24 en stamde uit 2003), onder andere The Hangover deel 2, Transformers deel 3, Pirates of the Caribbean 4 en Harry Potter deel 7.2. Neem je een kijkje op de ranglijst van wereldwijde box office opbrengsten allertijden, dan is het zoeken naar films zonder getal aan het einde van de titel. De top 20 bestaat uit veertien (!) sequels.

Dat Hollywood sowieso weinig originele films uitbrengt blijkt uit onderzoek van metacritic.com. Minder dan de helft van de films die groots uitgebracht werden door Hollywood waren gebaseerd op een origineel script. Meer dan de helft van de films waren dus sequels, remakes, boekverfilmingen of waargebeurde verhalen. Op zich is dat natuurlijk helemaal niet erg, er zijn prachtige films gemaakt die niet gebaseerd waren op een origineel script.

Echter wanneer een film succesvol is, kun je er op rekenen dat er een jaar later een vervolg verschijnt in de bioscoop, omdat Hollywood ruikt dat er meer geld aan valt te verdienen. Er zijn enkele uitzonderingen, maar die vervolgfilms halen het nooit bij het eerste deel qua beoordelingen van het publiek, terwijl de box office opbrengsten het eerste deel wel altijd overtreffen. Het cliché dat het Hollywood alleen maar gaat om veel geld verdienen wordt hierdoor wel een beetje bevestigd. Dat blijkt ook uit een eigen onderzoekje naar een aantal van de verschenen sequels in 2011 die vergeleken zijn op IMDB score en opbrengsten van de eerder verschenen films.

In de grafieken van Cars en The Hangover is duidelijk te zien aan de groene bolletjes dat de sequel veel meer opbrengt dan het eerste deel, terwijl de rode bolletjes een daling laten zien in de waardering van de sequel. Ook bij de andere films is er geen enkele sequel die gelijk of hoger gewaardeerd wordt dan het eerste deel en zijn de wereldwijde opbrengsten consequent hoger dan het eerste deel.

Er zijn echter uitzonderingen; er bestaan sequels die door velen wel als beter ervaren worden dan het origineel verschenen deel (zoals The Godfather 2, The Dark Knight en Star Wars: Episode V). Dat is waarschijnlijk de reden waarom we altijd naar sequels zullen blijven gaan in de bioscoop, ondanks de grote kans op een teleurstelling. Het zou immers zo maar kunnen dat de sequel onze terughoudende verwachtingen overtreft!

Ook de films uit de Harry Potter reeks vormen een uitzondering. Tijdens de eerste drie delen van de reeks dalen de opbrengsten, terwijl de beoordeling voor het tweede deel ongeveer hetzelfde is als het eerste deel. Nog opmerkelijker is dat het derde een veel hogere beoordeling kreeg dan deel één. Voor deel 4, 5 en 6 blijkt wel de algemene regel te gelden. De waardering op IMDB loopt terug, terwijl de opbrengsten oplopen. Daar moet wel bij gezegd worden dat deze delen daarin nog altijd de eerste twee delen overtreffen. Vervolgens is duidelijk te zien dat het allerlaatste en afsluitende deel van de Harry Potter films het hoogste scoort van allemaal. Niet alleen qua beoordeling, maar ook qua opbrengst.

Er is dus altijd de (aanzienlijke) kans dat een nieuwe sequel in de bioscoop als tegen zal vallen. Hollywood producers trekken zich daar echter weinig van aan. Gezien vanuit hun perspectief is het maken van een sequel op een succesvolle film een hele veilige investering, zoveel bewijzen alle sequels in de ranglijst van de wereldwijde hoogste box office opbrengsten wel. En uiteindelijk heeft ook (of misschien zelfs vooral) in Hollywood de dollar het hoogste woord.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.