De voorspelbare poppenkast die Academy Awards heet

Vraagje: wat hebben helden als Cary Grant, Alfred Hitchcock, Edward Norton, Peter O'Toole, Johnny Depp, Sergio Leone, Christopher Nolan en Leonardo DiCaprio met elkaar gemeen? Behalve dat het stuk voor stuk grootheden zijn zonder wie de filmwereld er anders had uitgezien? Precies, ze hebben geen van allen ooit een Oscar mogen winnen. En dat terwijl de capaciteiten van deze heren door vrijwel niemand in twijfel wordt getrokken. Peter O'Toole werd zelfs acht (!) keer genomineerd.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Meer filmpioniers zijn hun leven lang genegeerd door de Academy. Zo kreeg Stanley Kubrick – door velen gezien als de meest invloedrijke regisseur aller tijden – slechts een beeldje voor beste special effects in zijn film 2001: A Space Oddysey. Een Oscar die er echt toe doet heeft zelfs hij nooit gewonnen. Zet daar de winnaars van de Oscar voor beste acteur in de afgelopen jaren eens tegenover. Toch relatief weinigzeggende namen als Adrien Brody, Jamie Foxx, Sandra Bullock en Halle Berry hebben namelijk wél zo’n gouden beeldje op de schoorsteenmantel staan.

Daar ligt één oorzaak aan ten grondslag: The Academy let niet op kwaliteit. De hoge heren in Hollywood vinden het veel interessanter of je aan een bepaald aantal criteria voldoet. Ben je een mooie vrouw, maar speel je een lelijk wijf? Oscar! Ben je een begaafde acteur, maar speel je zeer beperkte, gehandicapte man? Hier heb je je beeldje! Is het simpelweg je tijd omdat je na vijf nominaties die verdomde Oscar nog steeds niet hebt? Hier is ‘ie dan. 

Hypocriet
Een ander vraagje dan, zonder na te denken: Welke prent werd vorig jaar gekozen tot beste film? Nog best lastig, niet? Het was – uiteraard - The King’s Speech. Een oerdegelijk, maar vrij saai drama. Zo’n film waarvan je na een uur alweer bent vergeten dat je hem ooit had gezien. The Academy is dol op dat soort films. Neem alleen al de gedoodverfde winnaar van dit jaar, The Artist. Een leuk filmpje hoor, maar weten we volgend jaar echt nog waar dat ook alweer over ging?

Nog niet zo lang geleden besloot The Academy om weer een lijst van tien genomineerde voor beste film samen te stellen, in plaats van de gebruikelijk vijf nominaties per categorie. Pure stemmingmakerij. Films als Inception, Avatar, Toy Story 3 en Inglourious Basterds maakten ineens kans op een beeldje. Althans, dat is wat ze ons wilden doen geloven. Deze films hebben nooit een schijn van kans gemaakt, en gaan die ook nooit een krijgen.

De tien nominaties zijn slechts een manier om publieksfavorieten wat meer onder het voetlicht te brengen, in de hoop op meer kijkcijfers tijdens de uitreiking. The Academy voelt zich namelijk veel te goed om dezelfde mening te hebben als Jan met de pet. Er zal altijd een kleiner, zogenaamd intelligenter, filmpje winnen.

Middelmaat
Dat zou geen probleem zijn geweest als men daar ook consequent in was. Als elk jaar steevast de beste, meest bejubelde producties van het jaar het tot een nominatie voor beste film zouden schoppen. Dat is echter ook niet het geval. Met afstand de beste film van het jaar – Drivewerd bijvoorbeeld compleet genegeerd. Wat zwaardere drama’s als Shame en We Need To Talk About Kevin kregen ook geen kans. Deze prenten zijn namelijk te zwaar. Liever kiest The Academy voor een luchtig, conventioneel filmpje met vertrouwde, veilige thema’s. Zo’n film die iedereen wel aardig vindt, maar niemand echt bijzonder. 

De voorbeelden hiervan zijn talrijk. Hoe kon het eerdergenoemde The King’s Speech anders ooit winnen van een topper als Black Swan? Hoe anders versloeg het zwaar overgewaardeerde Forrest Gump ooit Pulp Fiction, misschien wel de grootste cultfilm ooit gemaakt, én The Shawshank Redemption in hetzelfde jaar? Waarom versloeg Rocky Taxi Driver? En wat te denken van Kramer vs. Kramer dat het won van Apocalypse Now? Shakespeare in Love van Saving Private Ryan..!?

Ga er zondag maar eens goed voor zitten. We mogen weer urenlang getuigen zijn van de voorspelbare poppenkast die zich The Academy Awards noemt. Voor bezitters van digitale televisie (met uitzondering van KPN-abonnees) is de ceremonie live en gratis te kijken op Film 1. Alle andere kunnen maandagochtend hier terecht voor de uitslag.

Er is 1 reactie geplaatst

Tom van Steensel

Tom van Steensel

Grappig dat ze in Amerika vrij gewelddadige films als The Departed en No Country wel Oscars laten winnen voor beste film, maar als het op een film over seks aankomt worden Fassbender en Shame toch maar genegeerd :)

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.